- Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi
- Issue:19
- Alman Ekspresyonizmi (Dışavurumculuk), Die Brücke (Köprü) ve Türk Baskı Resim Sanatına Etkileri...
Alman Ekspresyonizmi (Dışavurumculuk), Die Brücke (Köprü) ve Türk Baskı Resim Sanatına Etkileri
Authors : Mehmet Fırıncı
Pages : 0-0
View : 16 | Download : 20
Publication Date : 2006-12-01
Article Type : Other Papers
Abstract :Tarihsel sürece baktığımızda, 20. yüzyıl bilimsel ve teknolojik gelişmelerin çok hızlı yaşandığı bir çağ olmuştur. Dışavurumculuk, böyle bir ortamda Kuzey Avrupa sanatçılanyla bazı Alman sanatçıların oluşturup geliştirdikleri, izlenimciliğe tepki olarak ortaya çıkan bir sanat hareketidir. Alman Dışavurumculan, geleneksel Alman Baskı Resim Sanatı tekniklerine sahip çıkmışlar ve özellikle dışavurumcu ifade tarzına uyan tahta baskı ve gravür tekniğini kullanmışlardır. Alman Dışavurumculan; hızlı kentleşmeye, sanayileşmeye ve toplumda böylece oluşan statüleşmeye, savaşlara ve bunların getirdiği yıkımlara karşı çıkmışlardır. Kendi çağında derin yankılar uyandıran Alman Dışavurumculuğunun, Türk sanatçıları da etkilemiş olması kaçınılmazdır. Dışavurumculuk, özellikle 1960 sonrasının özgürlükçü ve sosyalist akımların gelişmesine uygun ortamında tahta baskılarda daha iyi ifade olanağı bulmuştur. Bu makalede, Alman Dışavurumculuğunun kuruculan Die Brücke (Köprü) Grubu ve Türk Baskı Resim sanatına etkileri incelenecektir. Dışavurumculuk yansıttığı sanat dili ve ortaya çıktığı dönem bakımından da kısaca tartışılacaktır.Keywords : Dışavurumculuk, İzlenimcilik, Fovizm, Die Brücke, tahta baskı, biçim bozma