- Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi
- Volume:4 Issue:2
- Salman Rushdie Anlatısında Ses Kavramı: Sessizlik Seslenebilir mi?
Salman Rushdie Anlatısında Ses Kavramı: Sessizlik Seslenebilir mi?
Authors : Gülşen ERTÜRK EVGİN
Pages : 81-93
View : 13 | Download : 9
Publication Date : 2017-10-27
Article Type : Research Paper
Abstract :Bu makale Salman Rushdie’nin anlatılarında ve özellikle tarihi üstkurmurca olan Midnight’s Children romanında ses kavramını irdelemiş, bir ulusun tarihi alanda kimliklenme sürecini, ses ve alanda incelenmemiş olan sessizlik kavramları üzerinden tahlil etmiştir. Hint tarihindeki kopma noktaları, olağanüstü yetileri olan roman kahramanı Saleem gözünden değerlendirilmiştir. Rushdie’ye göre tek bir tarih yoktur; alternatif bakışlar ve çok çeşitli tarihi anlatılar vardır. Bu sebeple (polifonik) çok sesli anlatılarda ‘sesi duyulmayan’ kişiler, gruplar ve sınıflar temsil edilebilirler. Sesin yapısını irdelemek aynı zamanda yazınsal katmanların açığa çıkmasını sağlamaktadır. Rushdie anlatısında, ses kavramı üç temel alanı merkeze almaktadır: Milli hafıza, çoğulculuk ve dönüşen kimlik. Alt metinlerde ise bu kavramlar göçmenlerin kimlik sorunlarını görünür kılmaktadır. Sessizlik kavramı her ne kadar fail olma noktasında sorunlar barındırsa da, madun seslerini, daha da duyulur kılmaktadır. Makalede, ses ve sessizliğin ilişkisini birbirini olumlar nitelikte yeniden yapılandırılmaktadır. Böylece Rushdie, okuyucuyu kültürel etkileşim sınırlarını aşmaya cesaretlendirmektedir. Görülmüştür ki romanın ‘ötekileri’ seslendirme potansiyeli yüksektir. Bu aşamada ses, gerek hikâye anlatıcısı aracılığıyla, gerekse de öteki kahramanların bilinçleriyle iyileştirici bir unsur olarak ortaya çıkmaktadır.Keywords : Ses, Sessizlik, Çokseslilik, Öteki