- Erciyes İletişim Dergisi
- Volume:5 Issue:1
- SAKİNDİ ORANIN ŞAFAKLARI, SCHİNDLER’İN LİSTESİ ve PİYANİST FİLMLERİ BAĞLAMINDA KADIN TEMSİLİ ve MİLİ...
SAKİNDİ ORANIN ŞAFAKLARI, SCHİNDLER’İN LİSTESİ ve PİYANİST FİLMLERİ BAĞLAMINDA KADIN TEMSİLİ ve MİLİTARİZM
Authors : Begüm NEGİZ, Rengin OZAN
Pages : 254-264
Doi:10.17680/erciyesakademia.291897
View : 10 | Download : 9
Publication Date : 2017-01-29
Article Type : Research Paper
Abstract :A Bu makale, ortak savaş temalarına sahip olmaları nedeniyle seçilen; A zori zdes tikhie / The Dawns Here Are Quiet (Sakindi Oranın Şafakları, Stanislav Rostotski, 1972), Schindler’s List (Schindler’in Listesi, Steven Spielberg, 1993) ve The Pianist (Piyanist, Roman Polanski, 2002) filmlerindeki kadın karakterleri feminizm kuramı çerçevesinde çözümlemeyi hedeflemektedir. Bu bağlamda militarizm ve milliyetçilik kavramları etrafında kadın karakterlerin savaş esnasındaki konumları ve kadın emeğinin nasıl yeniden-üretildiği sorunsallaştırılmaktadır. Makale, incelenen savaş filmlerindeki kadın karakterlerin, toplumsal cinsiyet (gender) içerisindeki konumlarına; Nira Yuval-Davis’in kadınların etnik ve ulusal sürece katılımını ortaya koyduğu dört ana başlıktan üçü temel alınarak, onların militarizasyon sürecine aktif ve/veya pasif olarak dâhil olmalarına odaklanmaktadır. Yuval-Davis’in Cinsiyet ve Millet kitabındaki; biyolojik üretici, kültür aktarıcısı, ordu ve savaşa katılım başlıkları ile kadınların savaştaki erkek egemenliğine karşı konumlarına ve kadın emeğinin yeniden üretilmesine vurgu yapmaktadır. Erkeklerin askerlik ve savaşla bağdaştırılmasından yola çıkılarak, savaş filmlerindeki kadın karakterlerin nasıl temsil edildiği sorusunun yanıtı, bu çalışma kapsamında aranmaktadır. Örneklem olarak seçilen filmlerdeki kadın karakterlerin, savaş esnasında insan olarak var olma çabalarına karşın, erkek egemenliği karşısında bir kabulleniş gösterdikleri görülmektedir.Keywords : Radyo, Televizyon, Sinema, Militarizm, Feminizm, Toplumsal Cinsiyet, Savaş, Kadın Emeği