- Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
- Volume:9 Issue:1
- SOYUT RESİMDE YÜZEYİN ÇİZGİSEL DÜZENLEMESİNE YÖNELİK ANALİZLER
SOYUT RESİMDE YÜZEYİN ÇİZGİSEL DÜZENLEMESİNE YÖNELİK ANALİZLER
Authors : Cenk Sezer
Pages : 1-18
View : 14 | Download : 8
Publication Date : 2008-03-01
Article Type : Research Paper
Abstract :Bu araştırmada, yüzeyin çizgisel düzenlemesinin resmin oluşumundaki ilk düşünceler arasında yer aldığı görüşünden hareket edilmiştir. Bu düşünce eserin oluşum sürecinde de devam eder. Düzenlemenin sağlamlığı sorunun çözümünde önemli rol oynar. Dikey-yatay ya da birbirine dik gelen doğrultular, özellikle geometrik soyut resimlerde çizgisel düzenlemenin temelini oluşturur. Sanatçının resimleriyle ilgili diğer önemli düşüncelerinden biri de renktir. Sonsuz renkler, sonsuz çeşitlilikler, resmin her aşamasında bir akıl etkinliğidir. Resmin oluşum sürecinde, sürekli emek tüketilen ve sonuca ulaşmada temel oluşturan bu iki düşünülmemektedir. Dikey, yatay, diyagonal ve sarmal yönler, figüratif veya non-figüratif tüm resimlerde yer alır. Ancak, figüratif resimlerdeki çizgisel düzenleme, figür, nesne ya da ışık-gölge bağlamındadır. Nonfigüratif yapıtlarda ise bağımsız çizgi ve biçim, kompozisyon yüzeyinde görülür biçimde oluşur. Renk de, sözü edilen özgür biçimlerin içinde varlığını sürdürür. Bu resimlerde rengin karakteri, soyut biçimleme için kullanılmayınca, yüzey yan yana kontrast renklerden oluşur. Bu nedenle, araştırmada öncelikle soyut resim sanatı ele alınmış, çalışmalar bu doğrultuda sürdürülmüştür. Konunun gerçek anlamını kaybetmemesi için, araştırmada örnek alınmış eserlerin çizgisel analizi verilmiştirKeywords : Biçim, Denge, Kompozisyon, Konstrüksiyon