- Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
- Volume:11 Issue:2
- BİR ORYANTALİZM ÜRÜNÜ OLARAK İSTANBUL’UN FRENK VE LEVANTEN MAHALLELERİ SEYAHATNAMESİNDE ‘’DOĞU’’VE ‘...
BİR ORYANTALİZM ÜRÜNÜ OLARAK İSTANBUL’UN FRENK VE LEVANTEN MAHALLELERİ SEYAHATNAMESİNDE ‘’DOĞU’’VE ‘’BATI’’İMGELERİ
Authors : Ülkü Ayşe Oğuzhan BÖREKCİ, Ülkü Ayşe OĞUZHAN BÖREKCİ
Pages : 1-26
View : 9 | Download : 5
Publication Date : 2010-06-01
Article Type : Research Paper
Abstract :Batı, çok eski çağlardan beri Doğu uygarlığına ilgi duymuştur. 17. ve 18. yüzyıla gelindiğinde ise toplumsal, siyasal, ekonomik ve bilimsel gelişmelerin de etkisiyle Batının söz konusu ilgisi kimi çevrelerce “Doğubilim”, “Şarkiyatçılık” ya da “Oryantalizm” olarak adlandırılmaya başlanmıştır. Buna göre Doğu ve Batı birçok karşıtlıklar ve farklılıklar çerçevesinde değerlendirilmiş, roman, seyahatname, sinema, reklâm ve tanıtım filmleri gibi ürünler aracılığıyla bunlara ilişkin çeşitli imgeler üretilmiştir. Söz konusu ürünlerde çoğunlukla Batı “olumlu” yönleriyle temsil edilirken, Doğu ise “olumsuz” özellikleriyle ele alınmıştır. Buradan hareketle çalışmada Edward Said’in oryantalizm düşüncesi çerçevesinde, kitle iletişim araçlarının yeni oluşmaya ve yaygınlık kazanmaya başladığı 18. ve 19. yüzyıllarda önemli bir iletişim aracı olarak nitelenebilecek seyahatname aracılığıyla oluşturulan “Doğu” ve “Batı” imgelerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışmada, Bertrand Bareilles’in “İstanbul’un Frenk ve Levanten Mahalleleri” adlı seyahatnamesi incelenmiştir. Çalışmada öncelikle oryantalizmin göstergeleri belirlenmiştir. Ardından söz konusu seyahatnamede, bu göstergelerin temsili ve bunların doğası incelenmiştir. Yapılan çözümlemeler sonucunda oryantalizmin birçok göstergesinin eserde yer aldığı tespit edilmiştir. Buna göre söz konusu seyahatnamede “Doğu”ya “Doğulu”ya ilişkin imgelerin ise; “vahşi”, “despot”, “tehlikeli”, “geri kalmış”, “tembel”, “pis” şeklindedir. “Batı” ve “Batılı”’ya dair imgeler ise “uygar”, “ileri”, “barışçıl”, “adaletli”, “yardımsever” olarak tasarlandığı belirlenmiştirKeywords : Oryantalizm, Seyahatname, Doğu ve Batı İmgeleri