- Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
- Volume:22 Issue:2
- Çağdaş Sanat Yapıtının Göstergebilimsel İncelenmesi: Joseph Kosuth’un “Bir ve Üç Sandalye” Adlı Çalı...
Çağdaş Sanat Yapıtının Göstergebilimsel İncelenmesi: Joseph Kosuth’un “Bir ve Üç Sandalye” Adlı Çalışması
Authors : Buşra İNCİRKUŞ
Pages : 615-623
Doi:10.32709/akusosbil.558787
View : 17 | Download : 6
Publication Date : 2020-06-29
Article Type : Research Paper
Abstract :Sanat ve dille ilişkilendirilen bir sanatçı olan Joseph Kosuth, bir sanatçı olmanın sanatın doğasını sorgulamak anlamına geldiğini iddia etmektedir. Sanatçının “sandalye nedir?” sorusundan yola çıkarak oluşturduğu çalışmada, merak duygusunun sanat eserini çözümlemede kavramın rolünü ortaya koymaktadır. Sanatın bir soru olarak işlevini ele alarak, kavramın temellerini ortaya çıkarmaya çalışmaktadır. Araştırmanın amacı, görselliğin ön planda olduğu bir sanat ortamında göstergelerin, gösterilen imgelerin bilhassa çağdaş sanat yapıtlarında nasıl yorumlanması gerektiğini ortaya koymak, bu gibi çalışmaların yorumlanmasında yol gösterici olarak katkıda bulunmaktır. Çalışmada, üç ayrı bölüm, tek bir göstergeyle ilişkilidir. Sanatçı böylece gerçek sandalyenin hangisi olduğu sorusunu izleyicisine sormakta, sanat eseri-izleyici etkileşimini oluşturmaktadır. Çalışmanın sağında yer alan sandalyenin fotoğrafı, geçmişle bağlantılıdır. Çalışmanın ortasında duran sandalyenin kendisi de bugüne gönderme yapmaktadır. Sol tarafta yer alan sandalye kavramının tanımı ise hem geçmişe hem de geleceğe gönderme yapmaktadır. Böylelikle çalışma, soyut ve somut kavramların gösterge olarak kullanıldığı Kavramsal sanatın Göstergebilim ile ilişkisini gösteren son derece etkili bir eser olmaktadır.Keywords : Joseph Kosuth, kavramsal sanat, gösterge, göstergebilim