- Etnomüzikoloji Dergisi
- Issue:1
- Türkiye’de Hegemonik Bir Araç Olarak Müzik Eğitimi ve Kanonik Söylemleri
Türkiye’de Hegemonik Bir Araç Olarak Müzik Eğitimi ve Kanonik Söylemleri
Authors : Gökmen ÖZMENTEŞ, Onur ŞENEL
Pages : 50-85
View : 18 | Download : 10
Publication Date : 2019-03-30
Article Type : Research Paper
Abstract :Osmanlı’daki Batılılaşma hareketleri ile tarihsel devamlılığı bulunan Cum- huriyet Dönemi müzik politikalarının en önemli aygıtı müzik eğitimi ol- muştur. Bu alanda Osmanlı’dan günümüze dek tekrarlanan Garpçılık/Ba- tılılaşma minvaldeki söylemlerin Gramsci, Althusser ve Hobsbawm’ın gö- rüşleri ışığındaki analizi ciddi bir kanon birikimine işaret etmiştir. Araştır- manın amacı da, Türkiye Müzik Eğitimindeki kanon ve kanonlaşma süre- cinin ideoloji-hegemonya-gelenek icadı çizgiselliğinde analizidir. Kanonlar betimsel analiz ile ele alınmış ve şu kategoriler altında incelenmiştir: müziğe ilişkin kanonlar, milli musiki çerçevesinde kanonlar, müzik eğitiminin işle- vine ilişkin kanonlar, popüler kültür ve müziğe ilişkin kanonlar ve müzik teorik kanonlar. Söylem analizi sonucunda kanonlaşma sürecinde başlıca iki sınıfın etkinliği dikkat çekmiştir: Alandaki klasik metinleri üreten ka- non üreticiler ve bunların devamlılığını sağlayan kanon tekrarlayıcılar . Ka- nonların temel işlevlerinin müzikte batılılaşma/çağdaşlaşma hareketlerini meşrulaştırma, geçmişle bağını kurma ve belirli bir sınıf kimliği oluşturma noktasında somutlaştığı anlaşılmıştır. Yüzeyselliklerine rağmen kanonların söylem oluşturma ve kültürel elitist sınıfın inşasını yüklenme bakımından oldukça güçlü olduğu görülmüştür. Bu da kanonların müzik eğitiminde pe- dagojik ilkelerden çok hegemonik birer aygıt olarak kullanıldığına yönelik güçlü işaretler olmuştur.Keywords : Müzik eğitimi, hegemonya, etnomüzikoloji