- Etnomüzikoloji Dergisi
- Issue:1
- Doğu Asya’da Batı Müziği Hegemonyası: Japonya, Çin ve Kore’de Müzik Reformları
Doğu Asya’da Batı Müziği Hegemonyası: Japonya, Çin ve Kore’de Müzik Reformları
Authors : Onur ŞENEL
Pages : 97-116
View : 16 | Download : 10
Publication Date : 2019-03-30
Article Type : Research Paper
Abstract :Batı müziğinin Doğu Asya kültürlerine girişini inceleyen bu makalede, mü- zik reformları tarihsel olgular ışığında ve modernleşme-Batılılaşma hege- monyası çerçevesinde analiz edilmiştir. Batılı güçlerin tehditleri karşısında bir zorunluluk olarak beliren modernleşme hareketlerinin bir parçası olan toplumsal reformlar, temelde Batının üstünlüğü varsayımı üzerine kurulan bir kültürel hegemonya tarafından şekillendirilmiştir. Bu dönemde yeni de- ğerlerin propagandası için olduğu kadar, toplumun Batılı tarzda temsili ba- kımından da önemli bir araç olan müzik, teknolojik üstünlük ile kültürel üstünlük arasında kurulan ilişki temelinde ele alınmıştır. Japonya’da başla- yan ve buradan çevre ülkelere yayılan müzik reformları, geleneksel müzik kültürünün, bilimsel bir üstünlüğe sahip olduğu iddiasına dayandırılan Batı müziğine göre düzene konulduğu ve ilkel olarak görülen geleneksel müzi- ğin çoğunlukla sentezleme yoluyla Batılı görünüme kavuşturulmaya çalı- şıldığı bir süreçle şekillenmiştir. Bu süreçte Japonya bir model haline gelir- ken, etkisindeki ülkelerden Kore, müziği yeniden tanımlamış, Çin ise zıt ideolojiler üzerine kurulu farklı reform süreçleri deneyimlemiştir. Sonuç olarak benzer durumdaki toplumları etkisi altına almış olan Batı müziği hegemonyası bu etkiyi dikkate almaksızın bu müzik kültürlerinin son yüz- yılını yorumlamayı imkânsız hale getirmiştir.Keywords : Doğu Asya, Batı müziği, hegemonya, modernleşme, etnomüzikoloji