HOBBES ON THE PROBLEM OF SECULARISM
Authors : Aydin MÜFTÜOĞLU
Pages : 61-74
Doi:10.53844/flsf.1016066
View : 11 | Download : 6
Publication Date : 2022-05-21
Article Type : Research Paper
Abstract :Sekülarizm çağımızda politika felsefesinin başlıca konularından biridir. Bunun nedeni sekülerleşmiş dinin hala güçlü bir toplumsal tutkal ve bir ahlaki kaynak olarak hizmet etmeye devam etmesidir. En genel anlamıyla sekülarizm, dinin başka kültürel yapılar gibi bir kültürel yapıya dönüşerek tüm dünyevi taleplerinden, özellikle politik taleplerinden vazgeçmesini ifade eder. Aslında, bir kültürel süreç olarak sekülarizm, Ortaçağ’da başlar. Ancak Ortaçağ’ın din ile felsefeyi uzlaştırma çabası ve nominalist bakış açısı sekülerleşme meselesini tam olarak çözemez. Buradaki esas mesele, kültür ve din arasındaki ilişkiyi yeniden yapılandırmak, yani dinin otonomisini göz ardı etmeden onu sadece bir moral kaynak olarak tesis etmekti. Bu ise yeni bir epistemoloji, yeni bir ahlak ve yeni bir politika anlayışını zorunlu kılmaktaydı. Hobbes, Ortaçağ’dan devraldığı teorik birikimi kullanarak bu sorunu çözmeye çalışan ilk modern filozoftur. Bu çalışmanın amacı Hobbes’un sekülarizm sorununa nasıl bir çözüm getirdiğini incelemek ve onun kendi düşünce sistematiği ile sekülarizm arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır.Keywords : sekülarizm, din, yasa, iktidar, sözleşme, hak, özgürlük