- FLSF Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi
- Issue:33
- WALTER BENJAMIN’İN FİLM KURAMI: FİLMİN POLİTİK ETKİSİ
WALTER BENJAMIN’İN FİLM KURAMI: FİLMİN POLİTİK ETKİSİ
Authors : Fatma ERKEK
Pages : 399-422
Doi:10.53844/flsf.1077738
View : 10 | Download : 18
Publication Date : 2022-05-21
Article Type : Research Paper
Abstract :Bu çalışmada Walter Benjamin’in film kuramı ele alınacaktır. Onun “Teknik Aracılığıyla Yeniden Üretilebilir Olduğu Çağda Sanat Eseri” adlı makalesinde sanat ve estetik deneyime ilişkin ortaya koyduğu düşünceler uzun bir süre felsefe tarihinde güncelliğini korumuştur. Benjamin, bu makalede teknik alanındaki gelişmelerle birlikte sanat eserlerinin üretiminde ve kitlelerin sanat ile olan ilişkilerinde büyük değişmeler meydana geldiğini ileri sürer. Sanat eserlerinin teknik aracılığıyla yeniden üretimi ile bu eserlerin auralarını kaybettiğini vurgulayarak kitlelerin onları alımlama biçimlerinin ve estetik deneyimlerinin değişime uğradığını söyler. Benjamin bu bakımdan özellikle film sanatına dikkati çeker. Filmin, auratik, kült öğelerden yoksun bir sanat olduğunu, bu nedenle auratik sanat eserinin alımlayıcıyı tefekküre, yoğunlaşmaya davet eden alımlama biçiminin bu sanat karşısında ortadan kalktığını ileri sürer. Ona göre film, montaj tekniği sayesinde izleyicide şok etkisi yaratarak onun dikkatini dağıtır. Aynı zamanda film, kamera sayesinde şeyleri ve olayları bize daha fazla yaklaştırarak dikkatimizden kaçan, önemsiz görünen şeyleri görünür kılar ve film parçalanmış modern yaşamı bütünlüklü bir şekilde deneyimlememize imkân sağlar. Benjamin’e göre film izleyicide aktif bir tutumun oluşmasına neden olarak izleyiciyi sorgulamaya ve eleştirmeye yöneltir. Böylece izleyiciyi politik kılar.Keywords : Film, Aura, Kitle Hareketleri, Dikkat Dağıtma, Şok Etkisi, Teknik, Politika, Sanat