- Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi
- Volume:4 Issue:1
- Dijital Spor Oyunlarının Sporcular Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi Fenomenolojik Bir Çözümleme...
Dijital Spor Oyunlarının Sporcular Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi Fenomenolojik Bir Çözümleme
Authors : Bekir Barış CİHAN, Ebru ARAÇ ILGAR
Pages : 171-189
Doi:10.31680/gaunjss.510351
View : 16 | Download : 6
Publication Date : 2019-03-22
Article Type : Research Paper
Abstract :Öz Bu çalışmanın amacı, dijital spor oyunlarının sporcular üzerine etkilerinin değerlendirilmesidir. Nitel araştırma yöntemi ve fenomenolojik desende kurgulanmış bu çalışma ile istatistiksel genellemeler yerine analitik genellemeler yapılmış, kuram oluşturulmuş ve kuramsal önermelerde bulunulmuştur. Örneklem seçiminde amaçlı örnekleme yönteminden “kolay ulaşılabilir durum örneklemesi” yöntemi tercih edilmiştir. Araştırma dijital spor tüketicisi 9 sporcu öğrenci ile yapılmıştır. Veri toplamak amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme verileri yazıya geçirilerek düzenlenmiş, anlamlı veriler saptanarak temalar belirlenmiştir. Temalara bağlı olarak kategoriler oluşturulmuş ve araştırma sonuçlarına ulaşılmıştır. Elde edilen veriler sonucunda dijital sportif oyunların; bilişsel, duyuşsal, psikomotor, sosyal ve psikolojik olarak olumlu ve olumsuz yönleri belirlenmiştir. Dijital spor oyunlarının sporcular üzerindeki bilişsel etkileri ile ilgili görüşler incelendiğinde üst düzey bilişsel becerileri olumlu yönde etkileyen sonuçlara ulaşılmıştır. Araştırmanın diğer bir bulgusu da; dijital spor oyunları sporculara iyi bir motivasyon ve öğrenme aracı olurken, bir diğer taraftan zaman kaybı, sosyalleşememe, bağımlılık gibi davranışlar sergilemelerine sebep oldukları şeklindedir. Katılımcıların vermiş oldukları cevaplar ile sportif içerikli dijital oyunların, kişisel gelişimlerinde olumlu katkılarının yanında olumsuz yönde de etkilerinin olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarının dijital oyun kullanımları üzerine eğitimcilere, ailelere ve literatüre faydalı olacağı düşünülmektedir.Keywords : Dijital oyun, spor, fenomenoloji