- Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
- Volume:7 Issue:2
- Sinemada Dramatik Yapıyı Oluşturan Unsurların “400 Darbe” Filmi Üzerinden Çözümlenmesi
Sinemada Dramatik Yapıyı Oluşturan Unsurların “400 Darbe” Filmi Üzerinden Çözümlenmesi
Authors : Esennur SİRER
Pages : 738-756
Doi:10.31592/aeusbed.832442
View : 13 | Download : 8
Publication Date : 2021-07-31
Article Type : Research Paper
Abstract :Kamera keşfedildiği günden bu yana insanın hikâyesini görsel olarak yazan bir araçtır. Bu aracın çektikleri yirminci yüzyılın ilk çeyreğine kadar sinema salonlarında ilgiyle izlenmiştir. Yüzyılın ortalarında teknolojik gelişmelerle birlikte filmler daha portatif kameralarla çekilmeye başlanmış, böylece konu seçiminde de özgürleşilmiştir. Bu dönemde Fransa’da ortaya çıkan ‘Yeni Dalga’ Sineması dramatik yapıyı tamamen yönetmenin oluşturduğu doğal mekânlarda çekilen, sade anlatım dili olan ve kendine özgü bir sinema anlayışını benimsemiştir. ‘Auteur Sineması’ olarak adlandırılan bu kuramın ilk filmi sayılan ‘400 Darbe’ aynı zamanda ‘Yeni Dalga’nın da ilk filmidir. Fransızca adı ‘okulu kırmak’ anlamına gelen filmde; ailesi tarafından istenmeyen, okuldaki katı disiplin kuralları yüzünden eğitim sisteminin mutsuz ettiği Antoine adında bir çocuğun hikâyesi anlatılmaktadır. Filmde; ilgisiz ebeveynler ve öğrenciye önem vermeyen, otoriter öğretmenlerin çocukların gelişimine verdiği zarar gözler önüne serilmiştir. ‘400 Darbe’ Filmi gösterime girdikten sonra filmin etkisiyle Fransız eğitim sisteminde köklü değişikliklere gidilmiş, öğrenci odaklı eğitim sistemine geçilmesine neden olmuştur. Bu çalışmada; keşfedildiği günden bu yana ilgi ile seyredilen sinemanın toplumu değiştirici etkisi konu edilmiştir. Eğitim sisteminin sinema yoluyla eleştirilmesi ve toplumsal değişim disiplinler arası bir çalışma bağlamında ele alınmış, ‘400 Darbe’ Filmi dramatik yapının tüm unsurlarına bakılarak çözümlenmiştir.Keywords : sinema, eğitim sistemi, auteur, yönetmen, film