- Gümüşhane Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
- Volume:12 Issue:24
- Semih El-Kâsım’ın “Kudsü’l-Ard” İsimli Şiirinin Tahlili
Semih El-Kâsım’ın “Kudsü’l-Ard” İsimli Şiirinin Tahlili
Authors : Muhammet Berat CAN
Pages : 623-641
View : 48 | Download : 55
Publication Date : 2023-07-15
Article Type : Research Paper
Abstract :Semiḥ el-Ḳâsım, Filistin direniş edebiyatı şairlerinden biridir. Semih direniş şairi olarak, ilk eseri “Mevâkibü’ş-Şems” insert ignore into journalissuearticles values(1958);’den itibaren ölümüne insert ignore into journalissuearticles values(2014); değin yarım yüzyıldan fazla insert ignore into journalissuearticles values(56 yıl); boyunca Filistin Direnişini ve Filistin halkını kaleme almıştır. Semih’in şiir serüveni üç temel safhada ele alınabilir. İlki işgalci güçlerin 1948 yılında “Naḳba” ile Filistin’in fiili olarak işgal etmesiyle başlar ve 1967 yılına kadar sürer. Şiirinin birinci evresinde Arap milliyetçiliği etkilidir. Mısır’da Abdünnasır döneminde etkili hale gelen Arap milliyetçiliği onun bu düşüncelerini daha da kuvvetlendirmiştir. İlk şiir kitabı “Mevâkibü’ş-Şems” Arap birliğine olan inancının dışa yansıması olarak değerlendirilebilir. Semih’in ilk döneminde “Mevâkibü’ş-Şems, Eğâniye’d-Durûb, İrem, Demi alâ Keffî” isimli dört kaside kaleme almıştır. Kasidelerinde reddedici ve sorgulayıcı bir üslup kullanmayı tercih eder. İkinci evresinde Arap birliğine inancı tamdır. Bununla birlikte batılı fikirlerin tesirinde kalır ve ülkesinin içinde bulunduğu durumdan batılıların fikirlerinin tatbik edilmesiyle kurtulacağını savunur. Yaklaşık 25 yılını verdiği batılı fikir akımlarını kendine has fikirlerini özgür bir şekilde ifade edebilmek için terkeder. İkinci dönem şiirlerinde Arap Devletleriyle-İsrail arasında gerçekleşen savaşlar sonrasında yaşanan “Nekse” dönemini kapsar. Filistinlilerin göçleri, toprak gaspları, tarifi mümkün olmayan acılar ve büyük Arap Birliğine olan inancı yer alır. Bu evrede kaleme aldığı “Duhânu’l-Berâkîn, Sukûtu Eknia’” gibi eserlerinde ölüm, hüzün ve ümitsizlik düşünceleri kendilerine şiir başlıklarında yer bulmuştur. Üçüncü evresi Amerika’nın öncülüğünde 1993 yılında Filistin ile İsrail arasında imzalanan Oslo antlaşması gereği kalemlerin barışı yazmaya zorlandığı dönemdir. Son evrede yapılan antlaşmalar gereği kalemler artık barışı yazmak zorunda kalmıştır. Bu çalışmada, şairin son şiir kitabına da adını veren “Ḳudsü’l-Arḍ” şiiri yapı, tema, dil-üslup, ahenk ve ideolojik açıdan tahlil edilmiştir.Keywords : Şiir tahlili, Filistin Direniş Edebiyatı, Direniş Edebiyatı, Semiḥ el Ḳâsım, Ḳudüs, Ḳudsül Arḍ