- Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi
- Volume:6 Issue:1
- DİJİTAL ÇAĞDA DEĞİŞEN HABER SUNUMU: GAZETECİLİKTE SANAL GERÇEKLİK UYGULAMALARI
DİJİTAL ÇAĞDA DEĞİŞEN HABER SUNUMU: GAZETECİLİKTE SANAL GERÇEKLİK UYGULAMALARI
Authors : Deniz Çaba
Pages : 691-723
Doi:10.19145/e-gifder.377120
View : 9 | Download : 11
Publication Date : 2018-04-11
Article Type : Review Paper
Abstract :Günümüz dijital çağında yoğun bilgi akışı, haber üretiminin rutinleşmesi ve izleyicinin birbirinin benzeri haber sunumları karşısında duyarsızlaşması endişesini ortaya çıkartmıştır. Habercilikte sanal gerçeklik uygulamalarının kullanılması ve izleyiciyi doğrudan hikâyenin içine alarak habere konu olan olay ya da duruma duygusal katılımını sağlayan immersive gazetecilik pratikleri burada farklı türde bir hikâye anlatıcılığı olarak devreye girmektedir. Immersive, “İzleyiciyi tümüyle olay ya da konunun içine çekerek kuşatmak, çevrelemek” [1] şeklinde tanımlanmaktadır. Haberi izlemek yerine “orada olma” hissi yaşatan, habere konu olan olay ya da durumu birinci kişi olarak deneyimleme olanağı getiren, duyusal gerçekçiliği artırarak izleyiciye empati yolunu açan immersive gazetecilik, haberciliğin geleceğini şekillendirecek yeni bir form olarak değerlendirilmektedir. Bu çalışma, gazetecilikteki sanal gerçeklik uygulamalarına, immersive [2] gazetecilik kavramına, farklı formlardaki örnek uygulamalarına, immersive teknolojiler, gazetecilik gereklilikleri ve gazetecilik hikaye türleri konusundaki çalışmalara odaklanmaktadır. [1] https://dictionary.cambridge.org/tr/ingilizce/immersive [2] Immersive kelimesi üzerinde ortaklaşılan bir tanım bulunmamakla beraber, “sarmal” (Kılıç, 2016), “saran” (Sürücü ve Başar, 2016: 15), “çevreleyen” (Tepe, Kaleci ve Tüzün, 2016:549; Yıldırım, 2013:14), “sarmalayan” (Özdemir, 2017:599), “sürükleyici” (Arslan ve Elibol, 2015: 1795) biçiminde Türkçe çevirileri bulunmaktadır. Ancak kavramın “içine alma ya da çekme” ve “orada olma hissi yaratma” biçiminde anlamsal bir kapsayıcılığı söz konusudur. Tek bir kelimenin kavramın gerçek karşılığını üretmediği düşünüldüğü için çalışma boyunca “immersive” sözcüğü kullanılmıştır.Keywords : Gazetecilik, haber sunumu, sanal gerçeklik, immersive habercilik, immersive teknolojiler