- Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
- Volume:13 Issue:1
- Bir Bakış Açısı Olarak Sine-Göz: Dziga Vertov’un Kameralı Adam Filmi Üzerine Bir İnceleme
Bir Bakış Açısı Olarak Sine-Göz: Dziga Vertov’un Kameralı Adam Filmi Üzerine Bir İnceleme
Authors : Ramazan ÇELİK, Sevsen ÇİÇEKLİ
Pages : 37-47
Doi:10.36362/gumus.858202
View : 10 | Download : 7
Publication Date : 2022-02-10
Article Type : Research Paper
Abstract :Sinemanın Lumirere Kardeşler ile başlayan serüveni zamanla yaşadığı değişiklik ve görmeye yüklenen yeni anlamlarla tartışılmaya devam etmektedir. Bu tartışmalardan biri de sinemadaki gerçekliğin “bakış” ve “görme” eylemleri üzerinden nasıl değerlendirilebileceği ile ilgilidir. Hayatımıza fotoğraf makinesi ile giren yeni bakış açısı, görme ve anlamlandırma çabası sinema ile mekanikleşerek çok farklı boyutlara evrilmiştir. Sinemada senaryo, kurgu ve anlatım teknikleri ile insanlara sunulan yapay bir dünya olduğunu belirten Rus Yönetmen Dziga Vertov, yayınladığı manifestolarda açıkladığı sine-göz ile yeni ve gerçekçi bir bakış açısı kazandırarak buna karşı çıkmıştır. Bu çalışma görsel kültürde bakmak, görmek ve bunu anlamlandırmak adına sinemada mekanikleşme, bakma ve gerçeklik kavramlarını Vertov’un bakış açısıyla değişen kameranın konumu üzerinden değerlendirmektedir. Çalışmada Kameralı Adam Filmi incelenerek Vertov’un bakış açısı ile görmenin ve bakışın anlamlandırılması üzerinde durulmaktadır.Keywords : medyada görme biçimleri, sine göz, sinema ve gerçeklik, Dziga Vertov, Kameralı Adam