- Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi
- Volume:35 Issue:1
- Metacriticism in Salman Rushdie’s Short Story “Yorick”
Metacriticism in Salman Rushdie’s Short Story “Yorick”
Authors : Seda ARIKAN
Pages : 1-9
Doi:10.32600/huefd.438142
View : 7 | Download : 7
Publication Date : 2018-06-15
Article Type : Research Paper
Abstract :Salman Rushdie, özellikle postmodernizmle bağlantılı yeni teknikleri kullanması ilebilinmektedir. Doğu, Batı adlı kısa öykü derlemesinde, pastiş, parodi ve üstkurgu gibi birçok postmodern tekniği kullanmasının yanı sıra, “Yorick” adlı kısa öyküde üsteleştiri üzerine yoğunlaştığı göze çarpmaktadır. Hamlet’te Prens Hamlet’in elinde tutarak üzerine ünlü konuşmasını yaptığı mefta soytarı Yorick karakterinin kurmaca öyküsü üzerine temellenen Rushdie’nin “Yorick”i, kurgu bir eserde edebi eleştirinin yerini ve işlevini dile getiren bir tür yaratıcı üsteleştiri örneği olarak ortaya çıkar. Psikanaliz ve sosyal teoriler gibi Hamlet’in teorik eleştirilerine gönderme yaparak Rushdie, “Yorick” adlı kısa öyküsünde edebi eleştirinin eleştirisini kullanır. Antik çağdan bu yana edebi eleştiri üzerine yapılan incelemelere Rushdie kendi postmodern yorumunu böylelikle eklemiş olur. Bu çalışmada genelde üsteleştirinin, özelde ise yaratıcı üsteleştirinin teorik arkaplanı üzerine öncelikle yoğunlaşılacaktır. Daha sonra Rushdie’nin üstkurgu, yazarın rolü, okurun işlevi, yazar, eleştirmen, okur işbirliği, edebi eleştirinin nesnelliği ya da öznelliği, yaratıcı yazarlık ya da yaratıcı okurluk ve öykülemede hakikat konularını da ele aldığı “Yorick” adlı kısa öyküsündeki yaratıcı üsteleştirinin izlerini bulmaya çalışılacaktır. Öyküde üsteleştirinin nasıl işlediğini incelenerek sonuç olarak Rushdie’nin edebi eleştiri nedir ve ne olmalıdır hakkındaki fikirleri açıklanacaktır.Keywords : Salman Rushdie, Yorick, üsteleştiri, yaratıcı üsteleştiri