- Hitit İlahiyat Dergisi
- Volume:15 Issue:29
- Kur’an-ı Kerim’de “Beyne’l-Yed”in ( » بَيْنَ اليَد « Anlamı
Kur’an-ı Kerim’de “Beyne’l-Yed”in ( » بَيْنَ اليَد « Anlamı
Authors : Qays Abdullah Muhammed
Pages : 149-175
Doi:10.14395/hititilahiyat.268642
View : 15 | Download : 6
Publication Date : 2016-06-30
Article Type : Research Paper
Abstract :» بَيْنَ اليَد « “Beyne’l-Yed” ifadesi Kur’ân-ı Kerîm’de 39 ayette, 40 defa geçmektedir. Bu mütevazı makalenin ana fikri şudur: Cahiliye dönemi Arap şiiri, Kur’ân’ın bağlamı ve hadis-i şeriflerin işaret ettiği anlam ile “ بين يديك ” yani `önünde, huzurunda, sana yakın” ifadesinin anlamı uyumludur. “Yanında”, “hazır”, “görülen”, “var olan” gibi kendisine eşlik eden manâlar bunu izlemektedir. Bu anlam, ister zaman ister mekan ifade etsin, aynıdır, yakın geçmişi ve geleceği gösterebilir . * Bu anlamın Kur’ân tefsirine uygulanmasıyla şu sonuç ortaya çıkmaktadır : Kur’ân’ın, önündekini tasdik eden insert ignore into journalissuearticles values(musaddik); olduğuna işaret eden ayetler onun, her zaman ve her yerde önünde gerçekleşen şeylerin hepsine doğru ve gerçek bir şekilde tanıklık ettiğini göstermektedir. * Yine bu anlamın uygulanmasıyla, “ بَيْنَ اليَد ” “beyne’l-yed” ifadesinin zikredildiği bütün ayetlerin manâları, uyumlu ve açık olmaktadır. * Yukarıdaki bilgiler ışığında İmam İbn Atıyye’nin “ بَيْنَ اليَد ” “beyne’l-yed“ ifadesi hakkinda “ Bunun anlamı geçmiş zamanla ilgilidir, başka zamanla değil.” şeklindeki görüşünün doğru olmadığı ortaya çıkmaktadır.Keywords : بَيْنَ اليَد Beynel Yed, yakınlık, ön, gerçekle uyumluluk, eşsizlik icaz, , İbn Atıyye, geçmiş zaman, Tevrat, İncil