Tefsîrde Tenevvü ve Tezâd İhtilâfı Ayrımının Yetersizliği
Authors : Ferruh KAHRAMAN
Pages : 85-107
Doi:10.14395/jdiv116
View : 13 | Download : 10
Publication Date : 2013-12-30
Article Type : Research Paper
Abstract :Tefsîrde farklılıklar ihtilâf olarak adlandırılmaktadır. Bu farklılıkların ihtilâf olarak adlandırılması çok önemlidir. Çünkü ihtilâf, hem olumlu hem de olumsuz ikili bir anlama sahiptir. Bundan dolayı tefsîrde makbul olan farklı yorumlarla makbul olmayan farklı yorumlar ihtilâf olarak adlandırılmaktadır. Tabiûn döneminden sonra re’y ile tefsîr artmış ve bunun bir sonucu olarak te’vîl problemi ortaya çıkmıştır. Te’vîl probleminin sonucunda da ilk dönem ihtilâfları, daha çok batıl ve fasid te’vîller şeklinde, hicrî sekizinci yüzyıldan itibaren de tenevvü ve tezâd kavramlarıyla ifade edilir olmuş ve ihtilâf tümüyle reddedilmemiştir. Bu makalede, şimdiye kadar ihtilâf üzerine yapılmış tasnifler değerlendirilmiş, özellikle tenevvü ve tezâd ayrımın yetersiz olmasından dolayı bunun yerine daha açık ve kapsamlı terimler bulunmaya çalışılmıştır.Keywords : Tefsîr, ihtilâf, çeşit, tenevvü, tezad