- HUMANITAS - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi
- Volume:6 Issue:12
- Der Wandel eines Autorimages: Wolfgang Koeppens Reisebücher und ihre Rezeption
Der Wandel eines Autorimages: Wolfgang Koeppens Reisebücher und ihre Rezeption
Authors : Onur BAZARKAYA
Pages : 136-153
Doi:10.20304/humanitas.433043
View : 15 | Download : 8
Publication Date : 2018-10-22
Article Type : Research Paper
Abstract :Wolfgang Koeppen’in meşhur “Savaş Sonrası Üçlüğü”’nü oluşturan Tauben im Gras , Das Treibhaus ve Der Tod in Rom adlı romanları 1950’li yılların başlarında yayınlandığında, kitle tarafından ilk başta neredeyse tamamiyle siyasal metinler olarak alımlanmıştır. Siyasal konular anlatan ve kendini muhalif bir yazar olarak sahneleyen Koeppen bu duruma karşı ciddi anlamda destekte bulunmuştur. Oysa Koeppen (bahsi geçen yapıtların üslubundan anlaşıldığı gibi) esetetiğe son derece önem veren bir yazardı. Bununla beraber söz konusu üçlük Klasik Modernizm adı verilen akımın geç ortaya çıkmış bir parçası olarak değerlendirilebilir. Tauben im Gras , Das Treibhaus ve Der Tod in Rom adlı romanların siyasal konular barındırmaları savaş sonrası Alman edebiyatın koşullarından kaynaklanmaktadır; zira muhalif eserlerin o yıllarda başarılı olması, Koeppen’in romanlarında yazarlığının onaylanması adına ilgili olayları ele aldığını akıla getirebilir. Fakat Das Treibhaus yayınlandıktan sonra yazarın estetik isteklerini muhalif yazar imgesi (veya kitlenin bu imgesine bağlı olan beklentileri) ile uyumlamakta gitgide zorlandığı görülmektedir. Yazarın bu rol çatışması makalemizin çıkış noktası olarak ifade edilebilir. Aynı zamanda çalışmada, Koeppen’in Nach Rußland und anderswohin , Amerikafahrt ve Reisen nach Frankreich adlı seyahat kitaplarının, yazarın bir kaç yıl önce yayınlamış olduğu romanlara dair adeta bir anti üçlük oluşturdukları varsayılmaktadır. Söz konusu metinlerin alımlamalarıyla birlikte kitlenin Koeppen’in yazarlılığına yönelik görüşünün değişim gösterdiği ve böylece yazar imgesinin farklılaştığı söylenebilir.Keywords : Wolfgang Koeppen, yazar sahnelemesi, rol çatışması, seyahat kitapları