- HUMANITAS - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi
- Volume:7 Issue:13
- A.R. Penck Eserlerinde Türk Petrogliflerinin İzleri
A.R. Penck Eserlerinde Türk Petrogliflerinin İzleri
Authors : Meliha YILMAZ, Hatice BAHATTİN CEYLAN
Pages : 159-178
Doi:10.20304/humanitas.488666
View : 18 | Download : 8
Publication Date : 2019-03-22
Article Type : Research Paper
Abstract :Bu araştırmada amaç, Türk petrogliflerinin, Batılı bir sanatçı olan A.R. Penck eserlerini nasıl etkilediğini ve şekillendirdiğini karşılaştırmalı bir şekilde irdeleyerek ortaya koymaktır. Çalışma sanatçının 20 adet eseri ile sınırlandırılmıştır ve araştırmada literatür tarama yöntemi kullanılmıştır. Göç yolları üzerinde bulunan ve Türkler tarafından yapıldığı kabul edilen petroglifler ve yazının olmadığı zamanlarda iletişim yolu olarak kullanılan tamgaların, soyut ve simgesel tasvirler şeklinde, benzer amaçlar güdülerek çeşitlendiği görülmektedir. Bu yalın biçimler, üslup arayışı içerisinde olan 20. yy Batılı sanatçılarından A.R. Penck’i etkilemiş ve sanatçı, Türk petroglif ve tamgalarından yola çıkarak özgün biçemini ortaya koymuştur. Sanatçının eserlerinde, Türklere ait Kün-Ay tamgası, dört ok simgesi, gökyüzü arabaları, ant okunduğunu işaret eden daire içerisindeki tek nokta ve yarım daire içerisindeki üç nokta, gezegen sembolleri, şaman figürleri ve tengri gibi simgeleri kullandığı ve sanatın diğer unsurlarıyla birleştirerek Neo-ekspresyonist bir anlayışla yorumladığı görülmektedir.Keywords : A R Penck, Batı Resmi, Neo ekpresyonizm, Petroglif, Tamga, TürkKültürü