- HUMANITAS - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi
- Volume:9 Issue:17
- MAURICE: THROUGH THE LENSES OF LACANIAN “MIRROR, MIRROR, ON THE WALL…”
MAURICE: THROUGH THE LENSES OF LACANIAN “MIRROR, MIRROR, ON THE WALL…”
Authors : Dilek TÜFEKCİ CAN
Pages : 372-392
Doi:10.20304/humanitas.772736
View : 15 | Download : 8
Publication Date : 2021-03-15
Article Type : Research Paper
Abstract :Bir bildungsroman olarak E. M. Forster tarafından kaleme alınan Maurice konusunu homoseksüellikten alır. Gerçek kimliklerini bulabilmek için anlamsız bir arayışa giren homoseksüel karakterleri sergileyerek, Forster aslında her türlü homoseksüel eylemin kanunsuz kabul edildiği Edward dönemi İngiltere’sinde “konuşamayanlar”ın sesi olmaya çalışır. Bu çalışmada homoseksüel karakterlerin, özellikle kahraman Maurice’in kimliği, psikanalitik yaklaşıma göre Fransız psikiyatrist ve psikanaliz Jacques Marie Émile Lacan (1901-1981) tarafından öne sürülen ayna kavramı ele alınarak incelenmektedir. Homoseksüellik ve heteroseksüellik arasına net sınır çizgileri çizerek, bu çalışma aynı zamanda homoseksüel karakterlerin kimliklerini (yeniden) oluşturmada Edward döneminin kültürel kodları ve sosyal normlarının ne ölçüde etkili olduklarını ortaya çıkarmaya çalışmaktadır. Ayrıca, bu çalışma Forster’ın homoseksüel karakterleri yaratırken ne kadar akıllıca Lacan’ın imgesel, sembolik ve gerçeklik dönem gibi kavramlarını kullandığını ortaya çıkarmaktadır. Bu çalışma karakterlerin gerçek kimliği yansıtan aynanın tıpkı rüyalar ve müzik gibi, zorunlu heteroseksüellikten gönüllü homoseksüelliğe geçen karakterlerin kimliklerini (yeniden) şekillendirmede önemli bir rol oynadığını ortaya koymaktadır.Keywords : Maurice, E M Forster, Lacan, kimlik, ayna