- İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi
- Issue:57
- Yozgat Blues ya da Taşrada Bireyin Kendisini Gerçekleştirmesinin İmkânsızlığı
Yozgat Blues ya da Taşrada Bireyin Kendisini Gerçekleştirmesinin İmkânsızlığı
Authors : Fırat OSMANOĞULLARI
Pages : 70-87
Doi:10.47998/ikad.1050323
View : 19 | Download : 4
Publication Date : 2022-03-29
Article Type : Research Paper
Abstract :Bir mekân ve aynı zamanda bir fikir olarak taşra olgusu, Türk sinemasında birçok filmde, farklı şekillerde yer almıştır. Mahmut Fazıl Coşkun’un yönettiği, 2013 yapımı Yozgat Blues da bu filmlerden bir tanesidir. Taşra, bu çalışmada ilk olarak, ontolojik bir yetersizliğin mekânı ve fikri olarak ele alınmıştır. Bu ontolojik yetersizlik, ‘gerçek ve benzeri’ arasındaki temel karşıtlıkta, taşranın ‘benzeri’ konumunda yer almasından kaynaklanmaktadır. Bu karşıtlık ise, metropol - taşra, merkez - çevre, İslamcılık - sekülerlik gibi, birbiriyle ilişkili başka karşıtlıkları da beraberinde getirmektedir. Çalışmada, filmin bu karşıtlıkları hangi bağlamlarda düşündürdüğü, imajlar, olay örgüsü, diyaloglar ve karakterler gibi temel filmik unsurlar üzerinden analiz edilmektedir. Gerçekleştirilen analiz ile birlikte, taşranın içerisinde barındırdığı karşıtlıklar ve bu karşıtlıklardan doğan kimi çelişkiler arasında yer alan bireyin, kendini gerçekleştirme ihtiyacını karşılayabilme olanakları sorgulanmaktadır.Keywords : Yozgat Blues, Taşra, Kendini Gerçekleştirme, Kültürel İslam, Sekülerlik