- İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi)
- Volume:8 Issue:2
- V FOR VENDETTA FİLMİNDE KAHRAMAN TASARIMI: MASKE VE SHAKESPEARE ETKİSİ
V FOR VENDETTA FİLMİNDE KAHRAMAN TASARIMI: MASKE VE SHAKESPEARE ETKİSİ
Authors : K. Emre Özerden, Hasan Aydin
Pages : 178-189
Doi:10.47107/inifedergi.1335154
View : 99 | Download : 103
Publication Date : 2023-12-01
Article Type : Research Paper
Abstract :Sinema ve tiyatro disiplinleri arasındaki biçim ve içerik ortaklığı iki sanatı çoğunlukla etkileşim içinde tutmaktadır. Sinema sanatında teatral unsurlara sıklıkla yer verilmektedir. William Shakespeare üretimleriyle sanat disiplinlerini cümleleri, karakterleri, kurgusu, konu ve temaları ile etkilemiştir. V forVendetta filminin kahraman tasarımında da maske ve Shakespeare etkisi kahramanın kişiliğini ve serüvenini şekillendirmektedir. Postmodern bir sanat olan sinema, başka üretimlerle ilişkisi üzerinden anlamlanır; eserler arası dil ve düşünce beraberliği Bakhtin\'insöyleşimsellik olarak adlandırdığı metinlerarası ilişkiyi var eder. Bakhtin, maskenin muhalif özellikleriyle karnaval ortamında yeniden anlamlandığını söyler. Sınırlı ve otoriter ideolojiye maskeyle başkaldırı karnavelesktir. Filmde önemli bir öğe olarak maske, en kuvvetli göstergedir. Mikhail Bakhtin bağlamında maske ve maskenin gülme hali karnavalesk kavramı doğrultusunda değişimi ve muhalifliği simgeler. Maske bu bağlamda var olan toplumun normları içinde şekillenen bireyi ötekinin varlığı ile tanıştırır. Maske bu doğrultuda kazandığı yeni anlamla devrimsel bir işlev kazanır. Bu çalışma, V forVendetta filminde teatral iki unsuru referans alarak kahraman tasarımını inceler. Filmde Shakespeare etkisini sistem eleştirisi bağlamında okurken, maskenin varlığını ise Bakthin\'in kavramlarıyla değerlendirmektedir.Keywords : Tiyatro, Sinema, Shakespeare, Maske, Metinlerarasılık