- İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi
- Volume:8 Issue:1
- DISCREPANCY BETWEEN APPEARANCE AND REALITY IN SHAKESPEARE’S OTHELLO
DISCREPANCY BETWEEN APPEARANCE AND REALITY IN SHAKESPEARE’S OTHELLO
Authors : Seçil ERKOÇ
Pages : 1-8
View : 15 | Download : 4
Publication Date : 2019-06-30
Article Type : Research Paper
Abstract :Shakespeare’in en önemli trajedi oyunlarından biri olan Othello (1622) insan ruhunun en karanlık köşelerine ışık tutarak, aşk, nefret ve kıskançlık gibi güçlü duyguların eşini seven bir koca ve soğuk kanlı bir katil arasındaki ayrımı nasıl ortadan kaldırdığını gözler önüne serer. Görünen ve gerçeklik arasındaki çatışma üzerine oyununu inşa eden yazar, okuyucu/seyirciyi her şeyin sadece göründüğünden ibaret olduğu yanılsamasının sebep olabileceği olumsuz sonuçlara karşı uyarır. Dolayısıyla, oyundaki karakterleri göründüğü gibi ele almak yerine, onlara atfedilen basmakalıp imgelerin ötesini görebilmek amaçlanmaktadır. Bu bağlamda Desdemona’yı itaatkâr, sessiz ve pasif bir figür olarak görmekten ziyade, onun babası Brabantio’ya karşı gelişi ve istediği adamla evlenmeyi başarmasından hareketle cesur bir kadın olarak da görülmesi gerektiği tartışılacaktır. Ayrıca, tıpkı İago gibi, Desdemona da kocasının üzerindeki fiziksel ve duygusal etkisinin farkındadır ve bu sebeple Cassio’yu kaybettiği pozisyona yeniden getirmek için kocasını ikna edeceğine dair söz verir. Bu bağlamda, Desdemona’nın babası ve kocası tarafından temsil edilen ataerkil düzenin katı kuralları içerisinden nasıl hareket etmesi gerektiğini bilen bir kadın olduğu çıkarımında bulunmak mümkündür. Ancak, Desdemona kendisini bekleyen trajik sondan kurtulamaz, çünkü Othello’nun gözleri Desdemona’nın özünde nasıl biri olduğunu fark edemeyecek kadar perdelenmiştir. Tüm bunlardan hareketle bu makalede ikiliklerin ötesini görebilmenin ve karakterlere özgü çok-boyutluluğu değerlendirme imkânı sunacak farklı yorumlara da açık olmanın önemi vurgulanacaktır.Keywords : Shakespeare, Othello, Shakespeare trajedisi, Desdemona, Zahir, Gerçek