- Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi
- Volume:7 Issue:1
- BiR HiPERGERÇEKLiK YENİDEN ÜRETİM SÜRECİ OLARAK MEDYADAKİ ŞİDDET SUNUMUNUN, ŞİDDETİN TOPLUMSAL PRATİ...
BiR HiPERGERÇEKLiK YENİDEN ÜRETİM SÜRECİ OLARAK MEDYADAKİ ŞİDDET SUNUMUNUN, ŞİDDETİN TOPLUMSAL PRATİĞİNİ NORMALLEŞTİRMESİ
Authors : Canver ÇELİK
Pages : 79-95
View : 11 | Download : 7
Publication Date : 2017-06-01
Article Type : Research Paper
Abstract :Medyada şiddet sunumu üzerine yürütülen tartışmalar, 20.yüzyılın ilk ve ikinci yarısında yapılan birtakım medya etki araştırmalarının bulguları üzerinden uzunca bir dönem sürdürülmüştür. Konuya ilişkin felsefi eksenli kavramsal değerlendirmeler neredeyse hiç yapılmamış ya da oldukça sınırlı düzeyde kalmıştır. Özellikle kavramsal düzeyde yürütülen tartışmalar da, başlı başına şiddetin eleştirisi üzerine gerçekleştirilen kritiklerden oluşmaktadır. Bu çalışmanın amacı, medyadaki şiddet sunumunu Jean Baudrillard'ın geliştirdiği kuramsal şiddet kavramları; "simülasyon ve hipergerçeklik" bağlamında felsefi bir tartışmaya da ışık tutacak şekilde irdelemektir. Öte yandan, medyadaki şiddet sunumuna yönelik getirilen eleştirilerin ontolojik bağlamı yani özsel gerçekliği de sorgulama konusu yapılmaktadır. Sonuç olarak medya, şiddet kavramıyla iktisadi pazardaki değeri ölçüsünde ilgilenmektedir. Pazarın hipergerçekliği dünyasında, sembolik seçkinler diye tanımlanan toplumun ileri gelenleri ve kanaat önderlerinin, teori ve praksis dolayımında bir üst aklın değil yeknesaklığın timsali olarak şiddetin sembolik bakımdan yeniden üretiminin birer aktörü oldukları söylenebilir. Dolayısıyla kültürel seçkinlerin toplumun geniş kesimleriyle aynı kolektif pragmatizmi taşıdığını ifade etmek mümkündür.Keywords : Şiddet, medya, medya etki araştırmaları, hipergerçeklik, simülasyon