- Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi
- Volume:10 Issue:5
- Türk Heykel Sanatında Bir Öncü İsim: Zühtü Müridoğlu
Türk Heykel Sanatında Bir Öncü İsim: Zühtü Müridoğlu
Authors : Derya Özşen
Pages : 1774-1792
View : 62 | Download : 276
Publication Date : 2023-11-03
Article Type : Research Paper
Abstract :Ülkemizde sanat eğitimi 1883 yılında Sanay-i Nefise Mektebi’yle başlamıştır. Sanay-i Nefise Mektebi’inde eğitim gören heykeltıraş Zühtü Müridoğlu Cumhuriyet Döneminin ilk kuşak Türk heykeltraşlarındandır. Heykel Bölümünü bitirdikten sonra eğitim reformları kapsamında Paris Colarossi Akademi’sinde Marcel Gimond’un atelyesinde eğitim alan Müridoğlu ülkesine döndükten sonra hem heykelleriyle hem de Güzel Sanatlar Akademisi Heykel Bölümü hocası olarak Türk heykel sanatının biçimlenmesinde etkin rol almıştır. Müridoğlu’nun 1930-1947 yılları arasında ürettiği heykeller figüratif heykellerdir. Colarossi Akademi’sinde hocası olan Marcel Gimond’un etkisi sanatçının bu dönem heykellerinde izlenmektedir. Heykelin kütleselliğini hissettiren, ayrıntılardan arındırılmış yalın bir form anlayışı. Sanatçı 1947 sonrası üretimlerinde figüratif soyutlamalara yönelmiştir. Türk Heykel sanatında figüratif soyutlamalara yönelen ilk sanatçılardan biridir. 1947-1948 yılları arasında ikinci kez bulunduğu Paris’te figüratif ve non- figüratif sanat tartışmalarını yakından izlemiştir. 1960’lı yıllarda yerçekimini reddeden, dengeyi bozan heykeller üretmiş, yapıtlarına devinim kazandırmayı amaçlamıştır. Müridoğlu, hem figür soyutlamalarında hem de non-figüratif heykel çalışmalarında hep yeni olanı keşfetmeye yönelik araştırmalar içinde olmuştur. Kendi döneminin güncel sanat tartışmalarını ve biçim arayışlarını yakından takip eden sanatçı üretimlerine bunu yansıtmıştır. Bu yönüyle, heykelleriyle ve sanatçı kişiliği ile Türk heykel sanatının gelişimine yön vermiştir.Keywords : Sanat, Heykel, Modern, Türkiye, Eğitim