- Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi
- Volume:11 Issue:4
- Hüseyin Nihal Atsız’ın Ruh Adam Romanının Kutsal Çam Ağacı Miti ve Bunun Tenasüh İnancı Bakımından İ...
Hüseyin Nihal Atsız’ın Ruh Adam Romanının Kutsal Çam Ağacı Miti ve Bunun Tenasüh İnancı Bakımından İncelenmesi
Authors : Esma Nur Taytan
Pages : 2639-2670
View : 72 | Download : 85
Publication Date : 2024-09-22
Article Type : Research Paper
Abstract :Bu çalışmada Hüseyin Nihal Atsız’ın Ruh Adam romanından hareketle eski Türklerde var olan ve totem mitlerinden olan ağaç miti konusuna değinilmiştir. Araştırmada mitlerin, tanrılar ve tanrıçalarla; olağanüstü ve doğaüstü olaylarla ilgili olduğu belirtilmiştir. Ruh Adam romanında yer alan çam ağacının eski Türklerde kutsal olarak görüldüğü tespit edilerek; bu ağacın ölümsüzlük ve yeniden doğuşu simgelediğine ulaşılmıştır. Romanın başında yer alan Uygur masalındaki çam ağacının axis mundi yani yerin merkezi görevini üstlendiği belirtilmiştir. Ötüken’de geçen bu masaldaki çam ağacının; göğü, yeri ve cehennemi birbirine bağladığına ulaşılmış olup aynı zamanda kutsallık atfedilen bu çam ağacının, Yüzbaşı Burkay’ın tenasüh yaşamasına sebep olduğu belirtilmiştir. Romanda yer alan tenasüh inancının, eski Türklerde var olan Şamanizm ve Budizm dinine dayandığı tespit edilmiştir. Romanda 20. yüzyılda yaşayan Selim Pusat’ın tenasüh yaşamasındaki en büyük etkenin, iki bin yıl önce Mete Han döneminde Börü Kayı olarak sevdiği kıza ok atmamasıyla yaptığı emre itaatsizlik ve bu sebeple idam edildiği belirtilmiştir. Börü Kayı’nın tekrar Yüzbaşı Burkay olarak dirildiğinde ise yasak aşka düşüp eşine ihanetiyle lanetlenmesinin tenasühün bir döngü halini almasına sebep olduğu açıkça belirtilmiştir. Yüzbaşı Burkay öldüğünde ise Burkay’ın, Selim Pusat olarak dünyaya geldiği, ruhunda ve mizacında bir değişim yaşanmadığı için de aynı hataları tekrar ettiği görülmüştür. Çalışmada yine nefsine yenik düşen Selim Pusat’ın Tanrı tarafından cezalandırılarak; lanetinin devam ettiği, Selim Pusat’ın romanın sonunda yok olarak içinde bulunduğu tenasüh döngüsünün son bulduğu da belirtilmiştir.Keywords : Hüseyin Nihal Atsız, Ruh Adam, Mitolojik Ana Tanrıça, Tenasüh İnancı, Çam Ağacı Miti, Axis Mundi