- Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi
- Issue:8
- Sinemada Bir Anlam Yaratma Süreci Olarak Renk ve Krzystof Kieslowski'nin "Üç Renk: Mavi, Beyaz, Kırm...
Sinemada Bir Anlam Yaratma Süreci Olarak Renk ve Krzystof Kieslowski'nin "Üç Renk: Mavi, Beyaz, Kırmızı" Üçlemesi
Authors : Defne ÖZONUR ÇÖLOGLU
Pages : 154-170
View : 15 | Download : 10
Publication Date : 2006-10-28
Article Type : Research Paper
Abstract :Bu makalenin amacı, sinemada bir görüntü öğesi olarak rengin işlevlerini açıkladıktan sonra, rengin gerek bir estetik öğe, gerekse anlam yaratma aracı olarak sinemada nasıl kul/anıldığını örnek filmlerle incelemektir. Bu amaçla, Polonyalı yönetmen Krzystof Kies/owski'nin -Üç Renk Mavi, Üç Renk Beyaz ve Üç Renk Kırmızı üçlemesi incelenmeye çalışılmaktadır. Rengin sinemada üç temel işlevi vardır: Bik]i verici, kompozisyonel ve ifade edici. Renk, sinemada özellikle anlam yaratmada etkili bir elemandır. Belli bir sahnedeki duygunun sembolik ya da dramatik etkisini vermek için yardımcı olur. Rengin kültürden kültüre değişen sembolik anlamları vardır. İnsanlar bir renge her zaman bir anlam yükleyerek bakmazken, izleyici filmde gördüğü renge karşılık kendisinde uyanan hislerle renge yüklenen kodu açımlayıp, anlam yükler. Bazen de yönetmen, renge bilinen anlamlarının dışında yeni bir anlam yükleyebilir. Bu anlamda, rengin bir filmde duyguları iletmedeki rolü filmdeki konuya bağlıdır. Rengin sinemada etkili bir anlam yaratma öğesi olarak kullanılmasına örnek olarak, Krzystof Kies/owski'nin Üç Renk: Mavi, Üç Renk: Beyaz ve Üç Renk: Kırmızı filmleri incelenebilir. Bu filmlerde renk, önemli bir anlatım elemanı olarak kul/anılmıştır. Filmlerde temel olarak verilmek istenen (maviyle özgürlük, beyazla eşitlik, kırmızıyla dostluk, kardeşlik) duygu ve düşünceler, bu renklerin toplumlar üzerindeki sembolik anlamlarından yararlanılarak ve yönetmenin, filmin teması yardımıyla renklere yüklediği anlamlar ile verilmiştir.Keywords : sinemada anlam, üç renk, Kieslowski