- Akdeniz Kadın Çalışmaları ve Toplumsal Cinsiyet Dergisi
- Volume:4 Issue:1
- Desislava Şenay Martinova'nın Alev Ateş Serisinde Madun Temsili | Desislava Şenay Martinova's Repres...
Desislava Şenay Martinova'nın Alev Ateş Serisinde Madun Temsili | Desislava Şenay Martinova's Representation Of Subaltern In The Still Alev Ateş Series
Authors : Uğur GÜNAY YAVUZ
Pages : 63-79
Doi:10.33708/ktc.931447
View : 16 | Download : 10
Publication Date : 2021-05-29
Article Type : Research Paper
Abstract :Sanatın her alanında toplumsal cinsiyet, sınıf, etnik ve dinsel kimlik üzerinden farklı kimliklerin yeniden üretildiği ve temsil edildiği görülmektedir. 2000 sonrası belgesel fotoğraf alanında yer alan temsillerden biri hem dünyada hem de Türkiye’de madunun temsilidir. Bu çalışma madunların gündelik yaşamlarına bu bağlamda toplumsal sıkıntılarına ve ötekileştirilmelerine odaklanmaktadır. Çalışmaya tekil bir örneklem olarak Desislava Şenay Martinova’nın fotoğrafları seçilmiş, daha özelde Martinova’nın Alev Ateş adlı serisi makale içerisinde analiz edilmiştir. Bir öteki olarak madun kavramını Spivak’ın çalışmalarını merkeze alarak okuyacak çalışma, sırtını öteki kavramına yaslamakta iken aynı zamanda belgesel fotoğrafta fotoğrafçının, fotoğrafını çekeceği kişi/lere yaklaşımını ve toplumsal belgeci fotoğraf anlayışı ile günümüzde fotoğrafçının ele aldığı sorunlara dair bir değişim veya sorunların giderilmesi yolunda etkisini de tartışmaya açmaktadır. Sonuç olarak bu çalışmada madunun ötekiliğinin toplumsal cinsiyet üzerinden iki kat olarak arttırıldığı, kadın olmanın bedelinin egemenlerin kurduğu iktidar ilişkisi noktasında daha ağır olduğu saptanmıştır. Ayrıca fotoğrafçının temsil sırasındaki konumunun da önemi ortaya çıkarılmıştır.Keywords : Desislava Şenay Martinova, Toplumsal Belgesel Fotoğraf, Öteki