- Marmara Türkiyat Araştırmaları Dergisi
- Volume:8 Issue:1
- Ali Salâhaddîn’in Abdülhak Hâmid’e Nazireleri
Ali Salâhaddîn’in Abdülhak Hâmid’e Nazireleri
Authors : Ayşe SAĞLAM, Mustafa YİĞİTOĞLU
Pages : 126-142
Doi:10.16985/mtad.949342
View : 13 | Download : 15
Publication Date : 2021-06-09
Article Type : Review Paper
Abstract :Türk edebiyatında “şair-i azam” unvanıyla anılan Abdülhak Hâmid Tarhan, hem yaşadığı dönemde hem de sonrasında edebiyat dünyasını etkileyen ve birçok yeniliğe öncülük eden bir sanatçıdır. Muhayyilesi son derece geniş olan Hâmid, eserlerinde Tanrı, ölüm, yaşam, ruh, sosyal meseleler, aşk, tabiat, tarih vb. konulara yer verir. Ona asıl şöhretini kazandıran, özellikle metafizik konulara dair yaklaşımı ve algısıdır. Yazdıklarıyla birçok şairi etkileyen Hâmid’in şiirleri defalarca tanzir edilmiştir. Osmanlı Devleti’nin son döneminde ve Cumhuriyet’in ilk yıllarında yaşayan Ali Salâhaddîn Yiğitoğlu da “şair-i azam”ın şiirlerine nazireler yazan isimlerden biridir. Dinî, tasavvufî ve edebî muhtevalı birçok eser kaleme alan Ali Salâhaddîn, velut bir ediptir. Ancak onun ve eserlerinin kıymeti henüz yeterince anlaşılamamıştır. Son yıllarda eserlerine dair araştırmaların arttığı şairin yayımlanmış tek şiir kitabı, Aşkın Sesi’dir. Bu kitabında bazı nazireler yazan Ali Salâhaddîn, Hâmid’in “Ölü” şiirinin üç bölümünü de tanzir eder. Nazirelerinde özellikle Hâmid’in metafizik içerikli şiirlerini tercih eden şair, bu şiirlere verdiği cevaplarla ondan tamamen farklı bir bakış açısına sahip olduğunu ortaya koyar. Bu çalışmada Abdülhak Hâmid Tarhan’ın “Ölü” şiirinin üç bölümü ve Ali Salâhaddîn Yiğitoğlu’nun bu bölümlere yazdığı nazireler mukayeseli olarak incelenmiştir.Keywords : Ali Salâhaddîn, Abdülhak Hâmid, şiir, nazire, mukayese, metafizik