- Marmara Üniversitesi Kadın ve Toplumsal Cinsiyet Araştırmaları Dergisi
- Volume:8 Issue:1
- Handan: Maksadın Kızı, Külkedisi, Yahuda
Handan: Maksadın Kızı, Külkedisi, Yahuda
Authors : Seçil Okumuş
Pages : 63-75
View : 51 | Download : 61
Publication Date : 2024-06-28
Article Type : Research Paper
Abstract :Türk Dil Kurumu Güncel Sözlüğe göre bağımlılık kavramı başka bir şeyin istemine, gücüne veya yardımına bağlı olan, özgürlüğü, özerkliği olmayan, tabi/ bir kimseye veya şeye maddi veya manevi yönden aşırı bağlı olan/ sigara, uyuşturucu madde vb. kötü alışkanlıklara aşırı derecede düşkün, müptela olarak tanımlanır. Colette Dowling tarafından literatüre kazandırılan Sindirella kompleksi ise kadının bağımsızlık korkusunu ifade etmektedir. Kadının bu korkuyu duymasını çeşitli nedenlerle açıklamaya çalışan Dowling sorunun çocuklukta başladığını ileri sürer. Her daim korunmak, kendi yaşamından kendisinin sorumlu olmadığını öğrenmek kadın için bir ötekinin varlığını zorunlu hale getirir. Sindirella kompleksine yakalanan kadının benliğini tanımadığı, kendi mutluluğundan çok bir ötekinin mutluluğunu önemsediği, ötekileştirilmeyi kabul ettiği, iyi kadın rolüne tutunduğu, kişiden çok ilişkiye bağımlı olduğu, bir kabuk altında yaşamayı arzuladığı görülür. Romanlarının büyük bir çoğunluğunda ideal kadın imajı oluşturmaya çalışan Halide Edib Adıvar’ın 1912 yılında yayımlandığı Handan adlı romanında da ana karakter Handan’ın ideal kadın kalıbının içine yerleştirdiği ifade edilebilir. Handan’ın farklı kişilerin bakış açısından okura sunulması okurun Handan’ı farklı perspektiflerden tanımasını olanaklı hâle getirir. Handan’ın kişisel gelişimi noktasında ideal kadın olması ancak aşk hususunda akıl-kalp-beden üçlüsü arasında gelgitler yaşaması romanın temini oluşturur. Handan’ın Sindirella kompleksine yakalanması belli aşamalar neticesinde gerçekleşir. Bu çalışmada Handan adlı roman Sindirella kompleksi bağlamında bir metodolojik analize tabi tutulacaktır.Keywords : sindirella kompleksi, kadın, bağımsızlık korkusu, çelişki