- Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi
- Volume:2 Issue:2
- Filistin Sinemasında `Sumud` Temasının Ortadoğu`nun Gelecek İnşaasında Yeri ve Önemi
Filistin Sinemasında `Sumud` Temasının Ortadoğu`nun Gelecek İnşaasında Yeri ve Önemi
Authors : Yasemin KILINÇARSLAN
Pages : 119-129
View : 11 | Download : 10
Publication Date : 2015-02-05
Article Type : Research Paper
Abstract :Sumud terimi Filistin halkı arasında ortaya çıkan, ideolojik bir karşı duruş olan intifada hareketinin pasif direniş durumudur, fakat bu terim Arap milliyetçiliği anlamına gelmemektedir. Sumud terimi, Filistinliler için pasifizm ve şiddetin arasında yer almaya çalışmakta, sebat ve kararlılıkla toprağına bağlılık ve sürgünü kabul etmeme, vatandan vazgeçmeme anlamında kullanılmaktadır. Kimlik ve geçmiş söz konusu olduğunda; Filistin halk kültürünün basın, şiir, roman, müzik ve kamusal olaylara dair özellikleri de Sumud hareketinin yörüngeleri haline gelmekte ve anlamsal boyutlarıyla bu hareketi biçimlemektedir. Filistin kültürünün bir parçası olan Filistin sinemasının birçok örneği aynı zamanda bir diaspora-sürgün sineması olarak kabul edilebilir. Bunun gerekçesi ise, çoğu filmin Arapça dışında İngilizce ve Fransızca çekilmiş olması, sürgünde bulunan Filistinlilerin filmlerin üretim, dağıtım ve gösterim aşamalarında katkılarının olması, sınır ötesinden bir anlatımın esas alınması, politik gündeme sahip anlatıların mizansenin önünde olmasıdır. Diaspora ve sürgün çerçevesinden Filistin sineması, stilistik bir durumu değil, üretim koşullarını temsil etmektedir. Bu sürgün modeli sinema ulus aşırıdır. Ortadoğu’nun çok kültürlü altyapısı gerçeğinden hareketle Filistin sineması kültürlerarası bir sinemadır ve ideolojik söylemi, güçlü bir hafızadan ve travmalardan oluşmuştur. Bu çalışma, zengin ve köklü Ortadoğu kültürüyle beslenen Ortadoğu sinemasının bir örneği olan Filistin sinemasının karakteristik niteliğini, Sumud hareketinin prensipleri altında irdeleyerek, gelecekte Ortadoğu barışına pozitif söylemin aktarımına sanatsal çerçeveden bakmaya çalışacaktır.Keywords : Ortadoğu sineması, yabancılaşma, sürgün sineması, kimlik, milliyetçilik