- Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi
- Issue:28
- Yeni Türkiye Sinemasında Yetişkinliğe Geçiş: Sivas ve Hayat Var Filmlerinde Cinsiyet, Güç ve Oyun...
Yeni Türkiye Sinemasında Yetişkinliğe Geçiş: Sivas ve Hayat Var Filmlerinde Cinsiyet, Güç ve Oyun
Authors : Ebubekir DÜZCAN
Pages : 142-161
Doi:10.31123/akil.437471
View : 10 | Download : 4
Publication Date : 2017-12-15
Article Type : Research Paper
Abstract :Çocukluk, tarihsel olarak inşa edilmiş bir kavramdır. Tarih boyunca farklı anlamlara gelmiştir. Sinemadaki çocukluk imgesi de farklı zamanlarda farklı biçimlerde görünmektedir. Türkiye sinemasındaki çocukluk imgesi de zamanla büyük dönüşüm yaşamıştır. Çocukluk 1980 öncesi sinemada masum bir figür olarak görünürken, daha sonra kriz kaynaklı bir figüre dönüşmektedir. Özellikle 2000 sonrası Türkiye sinemasındaki çocukluğun farklı temalarından biri de cinsiyettir. Bu çalışmada Sivas ve Hayat Var filmleri örneği ile kız ve erkek çocukların yetişkinliğe geçiş sürecinin sinemada nasıl görünür olduğu analiz edilmeye çalışılacaktır. Çalışmanın temel kuramsal çerçevesi Connell’in “hegemonik erkeklik” kavramı ve Bourdieu’nün “erkeklik habitusu” üzerinden yürütülecektir. Sivas filmindeki köpek dövüşü oyunu, Bourdieu’nün homo-sosyal erkek topluluklar kavramı ve Huizinga’nın oyun kavramıyla birlikte analiz edilecek iken Hayat Var’daki kadınlık, hegemonik erkekliğin kadınlıkla ilişkisi ve ses kurgusu açısından değerlendirilecektir. Böylece erkekliğe ve kadınlığa geçişin farklı sinema anlayışları olan yönetmenler üzerinden değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.Keywords : Çocukluk, Cinsiyet, Sinema, Sosyoloji, Oyun