- Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi
- Issue:28
- Toplumsal Sorunlardan Bireyin Dünyasına Zeki Demirkubuz Sineması
Toplumsal Sorunlardan Bireyin Dünyasına Zeki Demirkubuz Sineması
Authors : Mehmet YILMAZ, Elçin ADIGÜZEL
Pages : 241-272
Doi:10.31123/akil.437623
View : 16 | Download : 8
Publication Date : 2017-12-15
Article Type : Research Paper
Abstract :Bir toplumun her alanında yaşanan değişim ve dönüşümler sinemada karşılığını bulmaktadır. Türk Sineması için de aynı durum geçerli olup son yirmi yılda dünya üzerinde dramatik bir seyir izleyen toplumsal, kültürel, ekonomik ve siyasal olmak üzere pek çok alanda gerçekleşen değişim ve dönüşümler sinemayı doğrudan etkilemiştir. İlk filmi C Blok ile 1999’dan beri topluma ayna tutan Zeki Demirkubuz, filmlerinde konu edindiği toplumsal olaylar ve karakterleri ile anılan gelişmelere tanıklık etmektedir. Yeni Türk Sinemasının başlıca isimlerinden Zeki Demirkubuz’un filmlerinde toplumsal gerçekçi bir çerçevede ele alınan toplumsal sorunların şekillendirdiği son derece derinlikli bireysel dünyalar dikkat çekmektedir. Söz konusu dünyalar ve bunlardan topluma yapılan geri dönüşler anlatım üslubu ile incelemeye değerdir. Bu çerçevede yönetmenin C Blok (1994), Masumiyet (1997), Üçüncü Sayfa (1999), Yazgı (2001), İtiraf (2001), Bekleme Odası (2003), Kader (2006), Kıskanmak (2009), Yeraltı (2012) ve Bulantı (2015) olmak üzere 10 filmi kronolojik sırası ile tematik film çözümlemesi yönteminden yararlanılarak analiz edilmiş ve filmlerin toplum-birey ekseninde kurduğu bağ betimlenmeye çalışılmıştır. Yönetmenin filmleri hakkında genel bir fikir verme hedefinin yanı sıra, Demirkubuz filmlerine konu olan erkek ve kadın yaşantıları, toplumsal gerçekçilik çerçevesinde karşılık bulan sorunların çıktısı olarak ayrıntılı biçimde irdelenmektedir. Keza toplumdaki gerçeklik ile Demirkubuz filmlerinin dramatik uzayı arasında bir bağ kurulmasına odaklanılarak konuya ilişkin gelecek çalışmalara yeni bir boyut kazandırılmak istenmektedir.Keywords : Zeki Demirkubuz Sineması, Toplumsal Gerçekçilik, Bireysel Dünyalar, Sinema, Sanat