- Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi
- Issue:30
- Sinema Dergilerinin Ulusötesi Temalı Filmlere Yaklaşımı Bağlamında Kültürlerarası Farklılıklar: Posi...
Sinema Dergilerinin Ulusötesi Temalı Filmlere Yaklaşımı Bağlamında Kültürlerarası Farklılıklar: Positif (Fransa) Ve Altyazı (Türkiye) Dergileri Üzerine Bir Envanter Çalışması
Authors : Serhat YETİMOVA, Battal ODABAŞ
Pages : 385-409
Doi:10.31123/akil.460882
View : 14 | Download : 9
Publication Date : 2018-12-28
Article Type : Research Paper
Abstract :Küreselleşme kavramı siyasetten ekonomiye sanatta kültüre kadar günümüzde etkileri doğrudan hissedilen bir olgu olarak yaşamımızın içindedir. Bu olgunun sinemaya yansıması da kaçınılmazdır. Kültürler arası yakınlaşmalar, çok dilli ve kültürlü ortak yapımlar ulus düşüncesini yeniden biçimlendirmektedir. Bu makale çalışması sinemanın kültürel ve bağımsız eleştirisini yapan iki dergi olarak Fransa’dan Positif, Türkiye’den de Altyazı dergilerinin ulusötesi sinemaya yaklaşımına dair bir envanter analizini içermektedir. İçerik analizine konu olan başlıklar ulusötesi temalı film eleştirilerinin her iki dergideki toplam oranı, yapımcı ülke yoğunlukları, eleştirmenlerin dağılımı ve her iki derginin sayfalarında yer verdiği aynı filmlerin eleştirisi şeklinde belirlenmiştir. Her iki dergide 2011-2015 yılları arasında yapılan taramalar neticesinde Altyazı dergisinde Positif’e oranla daha çok sayıda ulusötesi film eleştirisi yer almıştır. Fransa’daki ilginin az oluşu Fransa’nın küreselleşme olgusuna görece daha az ilgi gösterip ondan daha az etkilendiğini göstermektedir. Positif dergisinde eleştirisi yer alan filmlerin ortak yapımcısının çoğunluğunun Fransız şirketleri olması da aynı yönelimin bir yansıması okunabilirken Altyazı’daki durum ise çeşitlilik içermektedir. Bu da Türkiye’nin yabancı kültürlere daha açık olduğunun bir işareti sayılabilir. Diğer yandan Altyazı dergisinde gündeme alınan film eleştirilerinde hep farklı yazarlar görülürken Positif dergisinde çoğunlukla aynı yazarların ulusötesi temalı filmleri eleştirdikleri görülmektedir. Bu da Fransızların uzmanlaşmaya gösterdikleri ilginin bir açıklaması sayılabilir.Keywords : Fransız sineması, sinema dergisi, film eleştirisi, sinema, ulusötesi sinema, envanter