- Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi
- Issue:29. Special Issue
- Oyun Sanal İntihar Gerçek: “The Blue Whale Challange/Mavi Balina” Oyunu Üzerinden Kurulan İletişimin...
Oyun Sanal İntihar Gerçek: “The Blue Whale Challange/Mavi Balina” Oyunu Üzerinden Kurulan İletişimin Neden Olduğu İntiharlar Üzerine Kuramsal Bir Değerlendirme
Authors : Mehmet YILMAZ, Ferdi CANDAN
Pages : 270-283
Doi:10.31123/akil.459303
View : 17 | Download : 7
Publication Date : 2018-11-01
Article Type : Review Paper
Abstract :Gerçek dünyanın kuralları karşısında sanal dünyanın kuralsızlığının çekiciliği çevrimiçi oyunları çeşitli işlevleri (eğlence, kaçış, duygusal katarsis vb.) yanıtlamaya aracılık etmeleri dolayısı ile tercih edilir kılmaktadır. Çevrimiçi oyunların aşırı kullanımları ile ise bu oyunlar araç olma özelliğinden uzaklaşmakta ve amaç haline dönüşerek yabancılaşma, yalnızlaşma, bireyselleşme gibi olumsuz durumlara neden olabilmektedir. Çevrimiçi ortamın aşırı kullanılması, aile bağları yeterince güçlü olmayan ve sosyal ilişkiler kurmaktan çekinen katılımcıların yaşamalarını çevrimiçi merkezli bir konuma endeksleyerek, onları gerçek yaşamdan uzaklaştırabilmektedir. Öte yandan geniş bir kullanıcı kapasitesine sahip çevrimiçi oyunların olumsuz etkilerini önlemeye dönük yeterli bir denetim mekanizması işlevinden söz etmek olanaklı görülmemektedir. Sanal ortamın denetimsiz ve anonim koşullarında kendini rahatlıkla gizleyebilen kötü niyetli kişiler, katılımcıları rahatsız edebilmekte veya oyuncuları kandırarak onların mahrem alanlarına girebilmektedir. Rusya’da 2017 yılında ortaya çıkan ‘‘The Blue Whale Challange/ Mavi Balina’’ adlı bir oyunun, dünyanın birçok ülkesinde onlarca insanın intihar etmesine sebep olduğu iddia edilmektedir. Yine bu oyunun; özgüven ve kişilik gelişiminde yeterli olgunluğa erişmemiş, sosyal uyum gücü zayıf, normlara direnme temayülü yüksek, bağımlı kişiliğe sahip, psikolojik olarak intihara meyilli insanlar başta olmak üzere küçük yaştaki kullanıcıları hedef aldığı öne sürülmektedir. Bu çalışmada ‘‘The Blue Whale Challange/ Mavi Balina’’ oyunu merkeze alınarak çevrimiçi ortamdan kaynaklanan intihar olaylarının psikososyal nedenlerine ilişkin literatür gözden geçirilmekte ve konuyla ilgili medya çalışmaları perspektifinden güncel bir değerlendirme sunulması hedeflenmektedir.Keywords : Çevrimiçi Oyunlar, Çevrimiçi Meydan Okuma, İntihar Olgusu