- Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi
- Issue:32
- Laban Hareket Analiz (LMA) Yöntemi İle 3 Boyutlu Bilgisayar Animasyonu Hareket Analizi: “Rafadan Tay...
Laban Hareket Analiz (LMA) Yöntemi İle 3 Boyutlu Bilgisayar Animasyonu Hareket Analizi: “Rafadan Tayfa” TV Serisi İncelemesi
Authors : Yasin ARSLAN, Çiğdem TAŞ ALİCENAP
Pages : 710-733
Doi:10.31123/akil.617300
View : 14 | Download : 8
Publication Date : 2019-12-31
Article Type : Research Paper
Abstract :Animasyon sinemasında hareket estetiği ve duygu aktarımı tarihsel süreç içerisinde incelendiğinde, zaman içerisinde teknolojiyi koşut şekilde geliştiği ve dönüştüğü görülmektedir. İlk örneklerinde metamorfoza dayanan hareketlendirme süreci günümüz animasyon sinemasında karmaşık ve çok katmanlı bir yapıya dönüşmüştür. Bu karmaşık çok katmanlı hareketlendirme süreci ise canlandırma sanatçıları için aşılması gereken bir zorluk olarak görülmektedir. Karşılaşılan bu zorlukların ve eksikliklerin giderilmesi amacıyla zaman içerisinde farklı yöntemler ve multi-disipliner çalışmalar yapılmıştır. 1930’lu yıllarda “kuvveti çizmek” ile başlayan çözüm arayışlarını, “kişileştirme” kavramı, “animasyonun elemanları” çalışmaları, oyunculuk tekniklerinden “Stanislavski Sistemi” ve “LMA yöntemi”nin animasyon sinemasına uyarlama çabaları, takip etmiştir. Bu çalışmalardan “LMA yöntemi”nin, hareketlendirme sürecinde canlandırma sanatçısına karakterin iç dünyası ve hareketleri arasında bağlantının kurulmasında ve estetik hareket tasarımında çözüm sunduğu düşünülmektedir. 2000 sonrası Türk çizgi film sektöründe yaşanan gelişmeler sonucunda uzun metraj ve TV dizi serisi birçok proje üretilmektedir. Türkiye’de üretilen bu projelerde de hareketlendirme sürecinin karmaşıklığının bir sonucu olarak, yaratılan karakterin iç dünyası ve hareket tasarımları arasında ilişkinin kurulmasında benzer zorluklar yaşandığı söylenebilir. Bu noktadan hareketle, bu çalışmada Türk çizgi film projelerinden “Rafadan Tayfa”nın hareket tasarımları LMA yöntemi kullanılarak incelenmiş, karakterin iç dünyası ile oyunculuk/performans tasarımlarının tutarlılıkları gözlemlenmiş ve varsa hareketlendirme sürecindeki eksikler tespit edilerek raporlanmıştır.Keywords : Çizgi film animasyon, hareket tasarımı, LMA yöntemi, animasyon sinemasında oyunculuk