- Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi
- Issue:32
- “Chronique des Annes de Braise” ve “Samt El-Qusur” Filmlerinin Postkolonyal Teori Çerçevesinden İnce...
“Chronique des Annes de Braise” ve “Samt El-Qusur” Filmlerinin Postkolonyal Teori Çerçevesinden İncelenmesi
Authors : Bilge İPEK
Pages : 117-140
Doi:10.31123/akil.619920
View : 11 | Download : 6
Publication Date : 2019-12-31
Article Type : Research Paper
Abstract :Bu çalışmada postkolonyal teori içerisinde yer alan tartışmaların genel bir analizi çıkarılmıştır. Bu tartışmaların yoğun bir şekilde sürdürüldüğü “Maduniyet Çalışmaları”, postkolonyalizmin genel yapısını anlamlandırmak açısından verimli bir zemin sağlamıştır. Ranajit Guha, Dipesh Chakrabarty, Gayatri Spivak, Partha Chatterjee gibi Maduniyet Çalışmaları’nın önemli yazarlarının siyasi tabanda ortaya koyduğu analizlerin, sinemasal temsil noktasında incelenmesi bu çalışmanın temel amacını oluşturmaktadır. Çalışmada bu tartışma zemininin sürdürüldüğü alan olarak, uzun yıllar Fransız kolonyalizmin uygulamalarına maruz kalmış Tunus ve Cezayir ülkesinden iki film seçilmiştir: “Chronique des Annes de Braise (Yönetmen: Mohammed Lakhdar-Hamina/Cezayir)” ve “Samt El-Qusur (Yönetmen: Moufida Tlatli/Tunus)”. Seçilen filmler tematik analiz yöntemine tabi tutularak, filmlerin postkolonyal literatürde ortaya çıkan kavramlarla ilişkisi değerlendirilmiştir. Postkolonyal literaütürde ortaya çıkan yerli burjuvazi-batı ilişkisi, hibrit yapı, hafıza, resmi tarih, madun kadın gibi temaların film analizi esnasında da tartışılabildiği görülmüştür. Bu bağlamda seçilen filmler üzerinden, postkolonyal dönemde ortaya çıkan sinemanın, teoride tartışılan genel temalarla arasında bağlantı tespit edilmiştir.Keywords : Postkolonyalizm, , Maduniyet Çalışmaları, Postkolonyal Sinema