- Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi
- Issue:36
- Cyberpunk Evreninde Mekân Tasarımı Bağlamında “Sessiz Kahraman” Filmi
Cyberpunk Evreninde Mekân Tasarımı Bağlamında “Sessiz Kahraman” Filmi
Authors : Ozan OTAN
Pages : 29-46
Doi:10.31123/akil.988486
View : 12 | Download : 12
Publication Date : 2021-12-31
Article Type : Research Paper
Abstract :Filmsel anlatının içeriğini aktaran ve anlamlı kılan ilk şey görüntüdür. Görüntüde var olan nesneler, karakterler, zaman ve mekân bu içeriği oluşturmaktadır. Ancak görüntüdeki nesne dünyadaki nesneye her zaman bire bir benzemez, onun yansıması şeklinde belirebilir. Her görüntünün kendine ait bir formu vardır. Bu oluşturulan ve yeniden üretilen form ile anlam yaratılır. Yönetmen görüntüdeki nesneleri, karakterleri ve mekânı belirli kamera açılarıyla ve belirli bir ışık altında gösterir. Mekân sayesinde film yapımcıları ve yönetmenler, izleyicilerin neyi, ne şekilde göreceklerini kontrol edebilirler. Sinemada mekân, sahneyi nasıl okuduğumuz konusunda çok önemli bir rol oynar; yani zaman, yer, sosyal sınıf ve karakterlerin zihinsel durumu hakkında faydalı bilgiler sunar, oyuncuların davranışlarını, kamera ve ses kayıt ekipmanlarının nereye yerleştirilebileceğini etkiler. Bu çalışmanın konusunu, bilim kurgu filmlerinin bir alt türü olan cyberpunk oluşturmaktadır ve cyberpunk evreninde mekânın nasıl kurgulandığı tartışılacaktır. Cyberpunk alt türünün dijital platformlar için üretilmiş örneklerinden birisi, Netflix yapımı “Sessiz Kahraman” (Mute-2018) isimli film incelenmiştir.Keywords : Mekan, Sinemasal Mekan, Bilimkurgu, Cyberpunk