- Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Dergisi
- Volume:4 Issue:1
- Postmodern Bir Film Anlatısı: Kayıp Otoban (Lost Highway)
Postmodern Bir Film Anlatısı: Kayıp Otoban (Lost Highway)
Authors : Ali ÖZTÜRK
Pages : 127-151
Doi:10.31200/makuubd.678945
View : 8 | Download : 9
Publication Date : 2020-03-13
Article Type : Research Paper
Abstract :Sanat dallarından mimari, edebiyat ve sinema başta olmak üzere birçok alanda kendisini hissettirten postmodernizm, batı medeniyetini sürükleyen politik tepki hareketlerinin bir yansıması olarak bilinir. Genel anlamda yeni bir kültürel olgu olarak, modernizme karşı oluşan bir tepki hareketi olarak nitelendirilebilir. Ancak her ne kadar modernizmin tekliğine karşı var olmuş bir olgu olarak görülse de postmodernist kuramcılarından olan Foucault ve Lyotard’a göre, estetik anlatının günlük hayat pratiklerine karışması sonucu oluşan bir yaklaşımdır. Eklektik bir anlatı yapısına sahip olan postmodernizim, her türlü sanatsal anlayışı irdeleyip kullanabilme potansiyelini bünyesinde taşır. Bu yapısıyla hikâye aktarımında iç içe geçmiş örgüsel olay akışı üzerinden ilerler. Ancak film anlatısında kullanılan bu yöntem, izleyicinin filmi anlamlandırmasını zorlaştırabilmektedir. Bu zorluğun temelinde ise olay örgüsünde yaratılmış olan alt ve üst katmanlar arasındaki bağlantıyı anlamlandıramamasından kaynaklanmaktadır. Bu çalışmanın amacı postmodern anlatı örneklerinden olan Kayıp Otoban insert ignore into journalissuearticles values(Lost Highway 1997); filminin türün özelliklerini yansıtıp yansıtmadığını üzerinde bir analiz yapmaktır. Ancak bu analizi postmodern sinemanın özelliklerinden olan pastiş, parodi ya da ironi üzerinden yapılmayacaktır. Bunun nedeni David Lynch’in olay aktarımında gerçeklik ve kurgu yoluyla aktarımını yaparken aynı zamanda gerçek ve gerçekdışılık arasındaki ayrımın bulanıklaştırmasıdır.Keywords : Postmodernizm, Postmodern Sinema, Kayıp Otoban, David Lyinch