- Motif Akademi Halkbilimi Dergisi
- Volume:12 Issue:25
- ALTERNATİF İRAN FİLMLERİ, ORYANTALİZM VE İKİ BACAKLI AT
ALTERNATİF İRAN FİLMLERİ, ORYANTALİZM VE İKİ BACAKLI AT
Authors : Bilgehan Ece ŞAKRAK
Pages : 135-151
Doi:10.12981/mahder.526162
View : 12 | Download : 11
Publication Date : 2019-03-11
Article Type : Other Papers
Abstract :Ana akım Hollywood filmlerine karşı alternatif bir yaklaşım sergileyen İran filmleri, özellikle 1990’lı yıllarda film festivalleri aracılığıyla uluslararası platformda kendini göstermeye başlar. Batı’nın karşısında Doğu’nun oluşu, hiç kuşkusuz ki Doğu’nun anlamlandırılması konusunda temsiliyete ilişkin “oryantalizm ve ötekilik” gibi birtakım kavramları da beraberinde getirir. Bu çalışmada, alternatif İran filmlerinin anlatısının nasıl bir zemin üzerine kurulduğunun anlaşılması için öncelikle İran sinema tarihine değinilmiş, 90’lı yıllarda uluslararası festivallerle Batı’nın dikkatini çeken ve popülerleşen alternatif İran filmlerindeki genel anlatı yapısı Arkadaşımın Evi Nerede? insert ignore into journalissuearticles values(1987);, Cennetin Çocukları insert ignore into journalissuearticles values(1997);, Sarhoş Atlar Zamanı insert ignore into journalissuearticles values(2000); gibi örneklerle değerlendirilmiştir. Çalışmanın amacı ise yaklaşık olarak yirmi yıllık süreç içinde, İran filmlerindeki alternatif anlatının nasıl dönüştüğünün saptanmasıdır. Bu noktada uluslararası film festivallerinde Batı’nın takdirini kazanarak ödülden ödüle koşan, yönetmenliğini İranlı Samira Makhmalbaf’ın yaptığı İki Bacaklı At insert ignore into journalissuearticles values(2008); filmi, Edward Said’in oryantalizme ilişkin görüşleri çerçevesinde çözümlenmiş, Batı’nın önünde Doğu’nun “kendi kendini ötekileştirme” si bağlamında değerlendirilmiştir.Keywords : İran Sineması, Oryantalizm, Kendi Kendini Ötekileştirme, Anlatı, Temsil