- Motif Akademi Halkbilimi Dergisi
- Volume:12 Issue:28
- YENİ TÜRK SİNEMASINDA MODERN MELODRAM GELENEKSEL SÖYLEM
YENİ TÜRK SİNEMASINDA MODERN MELODRAM GELENEKSEL SÖYLEM
Authors : Mustafa C. SADAKAOĞLU
Pages : 1183-1200
Doi:10.12981/mahder.640504
View : 10 | Download : 8
Publication Date : 2019-12-20
Article Type : Research Paper
Abstract :Batı modernleşmesinin tezahürlerinden biri olarak melodram önce tiyatro ve yazın ardından sinemada bir tür – janr - olarak ortaya çıkmıştır. Bu nedenle çalışma; bir yanıyla modernleşme göstergelerine odaklanırken, diğer yanıyla hangi maddi ve tinsel ihtiyaçların bir tür olarak melodramı öncelediği meselesine yoğunlaşmaktadır. Çalışmada temel olarak şu iki temel sorunun yanıtları aranmaktadır: melodramlar, modern çalışma hayatı ve etiğine, ihtilallere, göçlere ve kalabalık kentlere teslim olmuş bir dünyada hangi ihtiyaçları karşılamaktadır. Daha doğru bir ifadeyle hangi acıları dindirmekte ve bu sayede kaotik bir dünyayı daha katlanılır kılmaktadır. Yeni Türk Sineması dönemi içinde yer alan “ Babam Ve Oğlum-2005 ”, “ Issız Adam-2008 ” ve “ Unutursam Fısılda-2014 ” olmak üzere toplam üç Çağan Irmak temsili incelemenin odağında yer almaktadır. Seçili temsiller gösterime girdikleri yıllar esas alınacak şekilde gündelik yaşamın biçimlendirilmesinde gördükleri işlev bakımından incelenmiştir. Bu işlev, seçili melodramların toplumsal gerçeklik ile temsil düzleminde kurduğu ilişkide aranmıştır. Bu nedenle temsillerin gösterime girdiği yıllarda izleyiciyi kuşatan siyasal, ekonomik ve kültürel atmosfer dikkate alınarak metin içinde göndermelerde bulunulmuştur.Keywords : Melodram, söylem, iktidar, temsil, arınma