- Motif Akademi Halkbilimi Dergisi
- Volume:15 Issue:39
- AYNANIN ÖTEKİ YÜZÜ: İSVEÇLİ YÖNETMEN LUKAS MOODYSSON’UN DAİMA LİLYA (2002) FİLMİNDE REFAH TOPLUMU...
AYNANIN ÖTEKİ YÜZÜ: İSVEÇLİ YÖNETMEN LUKAS MOODYSSON’UN DAİMA LİLYA (2002) FİLMİNDE REFAH TOPLUMU
Authors : Meliha Elif DEMOĞLU, Umut YAMANTELLİ
Pages : 989-1009
Doi:10.12981/mahder.1143979
View : 9 | Download : 10
Publication Date : 2022-09-15
Article Type : Research Paper
Abstract :Çağdaş İsveç sinemasında öne çıkan yönetmenlerden biri Lukas Moodysson’dur. Moodysson ilk uzun metrajlı filmi Sev Beni’yi 1998 yılında yapmış son olarak 2013 yılında We Are The Best filmini çekmiş, toplum sekiz uzun metrajlı film yönetmiştir. Tüm filmlerinin senaristi ve yönetmeni bazılarının yapımcısı da olan Moodysson, filmlerinde kendi deneyimlediği, önemsediği, dikkat çekmek istediği konuları işlemektedir. Filmleri arasında tematik ve türsel bir bütünlük görülmese de minimalist tarzı, doğal oyunculuk kullanımı, pek çok filminde çocuk oyunculara yer vermesi, kendi toplumunda insan ilişkilerine, büyüme sancılarına, toplumsal sorunlara değinmesiyle kendine özgü bir tarz yaratmıştır. Yönetmenin uluslararası anlamda en çok ses getiren filmi Daima Lilya insert ignore into journalissuearticles values(2002); ’dır. Bu filmin önemi, hem İsveç toplumuna hem de Avrupa’nın geneline, insan ticareti ve genç kızların fuhuşa zorlanması konusunda yönelttiği sert eleştiridir. Refah toplumu olmasıyla öne çıkan İsveç’in beyaz perdeden yansıyan eksiklikleri Daima Lilya’da görünürleşmiştir. Bu açıdan bu çalışmada Daima Lilya, refah toplumunun filmdeki görünümünü ve filmin toplumda yarattığı etkiyi incelemek amacıyla toplumbilimsel analiz yönteminden yararlanacaktır. Sonuç olarak filmin yönelttiği olumsuz eleştiri İsveç otoritelerini, ele alınan sorun çerçevesinde harekete geçmeye yöneltmiş, sinemanın toplum üzerindeki gücünü gösteren bir örnek haline gelmiştir.Keywords : İsveç sineması, refah toplumu, toplumbilimsel film analizi, Lukas Moodysson, Daima Lilya