- Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi
- Volume:4 Issue:1
- Kim Ki Duk Sinemasında Toplumsal Cinsiyet ve Kadının Sunumu: “Ada” Filmi Örneği
Kim Ki Duk Sinemasında Toplumsal Cinsiyet ve Kadının Sunumu: “Ada” Filmi Örneği
Authors : Gökçe BULUK, Yavuz KÜÇÜKALKAN
Pages : 10-20
View : 14 | Download : 5
Publication Date : 2022-04-29
Article Type : Research Paper
Abstract :Bu çalışmada Güney Koreli yönetmen Kim Ki Duk’un “Ada” filmi üzerinden kadına yönelik yaklaşımı incelenmekte ve toplumsal cinsiyet rolleri temelinde literatüre katkı sağlamak amaçlanmaktadır. Filmde yer alan kadınlık algısının toplumsal cinsiyet rolleri üzerinden eleştirisi, toplumda kadının yeri ve biyolojik cinsiyetinden ötürü yaşadığı eşitsizlikler tartışılacaktır. Toplumsal süreç içinde kadın kimliğinin inşası, kadının mücadelesi ve erkekle olan ilişkisi geleneksel yapının özellikleriyle birlikte irdelenmiştir. Eril tahakküm altında yaşayan kadının, toplumsal rolüne uygun beklentilere göre yaşaması, kadını anlama açısından önem taşımaktadır. Kadını anlayabilmek için toplumun geleneksel yapısı ile olan ilişkisine bakmak gereklidir. Kadının sınırlı bir yaşam alanı içinde toplum tarafından belirlenen görevleri gerçekleştirmek için sarf ettiği çaba, kendi mücadelesinden daha fazla hayatına hükmetmektedir. Çalışmada feminist kuramlar incelenirken referans noktalarını vurgulamak adına toplumsal cinsiyet rolleri ve kadın algısı ile ilintilendirilmiştir. Kadınların toplumsal ve sosyal alanlarına yönelik geniş, kapsayıcı ve özgürlükçü mücadele içinde kimliklerini bulmalarını savunan söylemler; feminist film teorisi başlığı altında incelenmiştir. Kim Ki Duk sinemasında kadın ve erkek temsillerinin ortak özelliklerine değinilmekte, kadın-erkek olgusunun algılanma biçimleri nedenleriyle birlikte analiz edilmektedir. Güney Kore sinemasında yer alan kadın temsilleri ve geleneksel yapının özelliklerine “Güney Kore Sinemasında Kadın” başlığı altında yer verilmiştir. Ayrıca Güney Kore sinemasında kadının sunumuna baktığımızda, kadının ana karakter olarak değil yardımcı karakter olarak yer aldığı, kadının cinsel nesne odaklı ve tali bir unsur olarak yansıtıldığı görülmektedir. Güney Kore sinema tarihine bakıldığında; canlanma dönemi kadın oyuncular ile başlamış, ardından siyasi rejimden etkilenerek kadınlar ciddi kısıtlamalara uğramıştır. Bu nedenle kadına dair incelikli bir tutum içinde olmadığı görülmektedir. Ada filmi, kadının toplumdaki yerini zamanın gerçekliğinde göstermekte olup kadının psikolojik dünyasına yer vererek çok yönlü bir bakış içinde olmaya yardımcı olmaktadır.Keywords : Kim Ki Duk, Güney Kore Sineması, Kadın, Toplumsal Cinsiyet Rolü