- NOSYON: Uluslararası Toplum ve Kültür Çalışmaları Dergisi
- Issue:13
- Walter Benjamin'in aura kavramı üzerinden sanat ve politika ilişkisi
Walter Benjamin'in aura kavramı üzerinden sanat ve politika ilişkisi
Authors : Nurcan Usta
Pages : 1-18
View : 143 | Download : 123
Publication Date : 2024-06-30
Article Type : Research Paper
Abstract :Bu çalışmada, Walter Benjamin’in düşüncesinin kavramsal temelleri ve metodolojik bağlamı genel hatlarıyla ele alınacak, “aura” kavramı üzerinden sanat ve politika ilişkisi incelenecektir. Benjamin, eserlerini sistematik bir şekilde yazmamıştır ve çizgisel olmayan, mozaiğin parçaları şeklinde denilebilecek bir anlatısı vardır. Yazdığı metinlerin fragmanlardan oluşması, alıntılardan sıkça yararlanması, montaj yöntemini kullanması, kavramlar üzerinde dönemsel olarak farklı formülasyonlar geliştirmesi düşüncelerinin kavranmasını zorlaştırabilmekte ve yeni bir tür okumayı talep etmektedir. Benjamin, Pasajlar projesinde modern yaşamın toplumsal ve kültürel görünümünü inceleyerek, modernitenin özgül karakteristiklerini ve bunun sonucunda ortaya çıkan avangart pratikleri açıklama çabası içerisine girer. Toplumu ve kültürü anlamak için 19. yüzyılın Paris’inde kapitalizmin ve endüstrileşmenin yükselişinin en belirgin olduğu döneme odaklanır. Bu dönemde, toplumsal deneyim ve iletişim biçimlerinde, sanatta, teknolojide ne gibi değişiklikler olduğunu analiz etmeye çalışır. Teknik yeniden üretimin sanatı nasıl kökten değiştirdiğini, faşizmin ve kapitalizmin bu gelişmelere nasıl tepki verdiğini ve sanatın yıkıcı bir mekanizma olarak özgürleştirici potansiyelini inceler. Benjamin, \"aura\"yı tanımlamak için farklı zamanlarda çeşitli formülasyonlar geliştirmiş. Bu nedenle, “aura” teorisi belirleyici bir döneme ulaşmadan önce farklı biçimler alır. Benjamin’e göre teknik yeniden üretim, sanat eserlerinin ritüelden özgürleşmesine ve politik bir boyuta taşınmasına olanak tanımaktadır.Keywords : Walter Benjamin, Pasajlar, aura, sanat, politika