- Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
- Volume:12 Issue:12-13
- Hegel’in Zihin Fenomenolojisi’nde “Arzu” (Desire) Kavramı Üzerine Bazı Düşünceler
Hegel’in Zihin Fenomenolojisi’nde “Arzu” (Desire) Kavramı Üzerine Bazı Düşünceler
Authors : Burhanettin TATAR
Pages : 307-317
Doi:10.17120/omuifd.08845
View : 10 | Download : 10
Publication Date : 2001-04-01
Article Type : Research Paper
Abstract :Hegel’e göre, öz-bilinç insert ignore into journalissuearticles values(self-consciousness);, hem üzerinde nesnesini kendisine karşıt bir konuma yerleştirdiği bir zemin, hem de nesnesinin ötekilik vasfını -nesneyi kendisi için saklamak üzere- bertaraf ederek yüksek hakikat olarak tezahür eder. Kendisini en asli hakikat olarak ön gördüğü için, arzunun insert ignore into journalissuearticles values(desire); hem kaynağı hem de amacı olarak ortaya çıkar. Diğer bir deyişle, nesnesi insert ignore into journalissuearticles values(öteki); içinde çözüldüğünde kendi özdeşliğinin farkına vardığı için, öz-bilinç kendisiyle yeniden birlik tesis etmek ister. Böylece, o kendisinin dışındaki her şeyi öncelikle arzunun negatif nesnesi olarak görür. Yani, dışarıdaki nesne insert ignore into journalissuearticles values(görüntü); onun tatmin edilmesini engelleyen bir şey olarak görünür. Ne var ki, nesnesini bertaraf etme tecrübesi ile, öz-bilinç nesnesinin kendi amacı için bir ‘vasıta’ olduğunu yani bir hakikate ve olumlu bir veçheye sahip bulunduğunu kavrar. Nesnesinin bu olumlu veçheye sahip olduğunu özellikle diğer bir öz-bilinç ile karşılaştığında daha üst düzeyde anlar. Bu düzeyde öz-bilinç kendisi ile diğer öz-bilince ait zıt güçler arasında karşılıklı bir denge olduğunu fark etmeye başlar. Bu karşılıklı denge hem öz-bilinçlerin birbirlerini karşılıklı olarak tanımalarına hem de karşılıklı olarak arzunun tatminine yol açar. Böylece, arzunun hem kaynağı hem de amacı olduğu için, öz-bilinç kendisini arzunun pozitif insert ignore into journalissuearticles values(gerçek); nesnesi olarak kavrar ve karşılıklı tanıma olayında daha önce olumsuz olarak yaklaştığı ötekinin olumlu veçhesini ayırt etmeye başlar. Diğer öz-bilincin olumlu veçhesi kavranmaya başladığı zaman arzu en üst, yani öz-bilinç düzeyinde tatmine ulaşır.Keywords :