- OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi
- Volume:16 Issue:31
- Looking At Robert Altman’s Cinema Through An Anti-Hollywood Perspective
Looking At Robert Altman’s Cinema Through An Anti-Hollywood Perspective
Authors : Perihan TAŞ ÖZ, Şirin Fulya ERENSOY
Pages : 3837-3852
Doi:10.26466/opus.811929
View : 9 | Download : 8
Publication Date : 2020-11-30
Article Type : Research Paper
Abstract :Bu makale, Robert Altman’ın McCabe and Mrs. Miller insert ignore into journalissuearticles values(1971); ve Nashville insert ignore into journalissuearticles values(1975); isimli filmlerinden yola çıkarak; yönetmenin anlatısal ve sinemasal söylem bağlamında geliştirmiş olduğu kendine has üslubu anti-Hollywood perspektifinden incelemeyi amaçlamıştır. Çalışma, Altman’ın birçok filminde görülen ve bu iki filminde çok daha belirgin olan niteliklere odaklanmıştır. Bunlardan en önemlisi, Altman’ın film metinlerinde -adeta Amerika’nın kendisiyle özdeşleşen- western türünün anlatısal kodlarını ironik bir biçimde alt-üst etmiş insert ignore into journalissuearticles values(bir bakıma anti-western metnine dönüştürmüş); olmasıdır. Altman’ın bunu yaparken sıklıkla öz-düşünümsel insert ignore into journalissuearticles values(self-reflexive); öğelere başvurmuş ve açık sonlarla seyircinin düşünüş ve sorgusunu popüler kültür üzerine yöneltmiş olduğu görülür. Her iki filmin de üretildiği 70’li yıllar, hem Amerikan toplumu hem de Hollywood için bir umut döneminin sona erdiği yıllardır. 60’ların devrimci ruhundan uzaklaşılmış, Vietnam Savaşı’nın yarattığı yıkımın etkileri toplumsal ve ekonomik alanda çok daha fazla hissedilmeye başlanmıştır. Bununla birlikte 60’ların umudu haline gelmiş olan Yeni Hollywood akımı yerini yeniden geleneksel anlatı kodlarıyla örülmüş büyük bütçeli filmlere bırakmış, stüdyolar film üretim alanındaki hâkimiyeti yeniden ele geçirmiştir. Altman, tam da böyle bir dönemde ürettiği filmlerle bu umudu sürdürmeye çalışmış, kendine has üslubunu korumuştur. Çalışmanın incelediği filmlerde erkeklik, politika ve şov dünyası üzerinden Amerikan kültürüne dair keskin ve ironik bir eleştirinin, anti-Hollywood perspektifinde özgün bir sinemasal söylemle ortaya konulduğu görülmüştür.Keywords : Robert Altman, anti Hollywood, öz düşünümsellik, tür, western